Met de handschriftmethode Aan Boord (geen kind meer buiten de boot!) bieden wij scholen de juiste route vanaf groep 1 tot en met 8 om elk kind leesbaar te leren schrijven. Deze route start met het Routespel: dit spel daagt elk kind uit om op een speelse wijze de juiste schrijfrichting van cijfers en letters zich eigen te maken. Vanaf het Routespel wordt het handschriftonderwijs met Aan Boord logisch geïntegreerd in de dagelijkse onderwijssituatie.
Handschriftmethode Aan Boord:
- Continu het juiste voorbeeld van de cijfers en letters: de voorbeelden van alle voorgedrukte schrijfopdrachten in de schrijfschriften komen precies overeen met de schrijfwijze (blokschrift of verbonden schrift) van de leerling.
- Samenhang: de leerling wordt begeleid om leesbaar te leren schrijven bij elk ander vak, zoals taal, spelling en rekenen.
- Flexibel: is in te zetten bij elke vorm van onderwijs. Leerkrachten kunnen zelf bepalen hoe ze de methode integreren in hun dagelijkse onderwijs.
- Passende lesmaterialen: de lesmaterialen van Aan Boord sluiten aan bij de (fijn-motorische) mogelijkheden van de leerling, zodat elke leerling de kans krijgt om in zijn eigen tempo met succes te leren schrijven.
Schrijven en spelling
De inhoud van onze schrijfopdrachten is in samenwerking met José Schraven van Stichting TGM (Zo Leer je Kinderen Lezen en Spellen = ZLKLS) ontwikkeld. Hiermee waarborgen wij de samenhang tussen het handschrift- en spellingsonderwijs.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Professionalisering'
Reacties