Micael Hermansson, leerkracht in het noorden van Zweden, bedacht de aanpak nadat hij jaren had geworsteld met de vraag hoe hij alle leerlingen in zijn klassen kon bereiken en hoe hij de liefde voor kennis kon wakker maken. Hij wilde dat zijn leerlingen ‘wow!’ zeiden, in plaats van thuis weer te vertellen dat ze vandaag weer ‘niks bijzonders’ hadden geleerd.
Ben je nog niet bekend met de methode? Bekijk dan hier de korte video:
Ding van de dag
Op een dag schreef hij een raadsel op het bord: ‘Waarom eten de ijsberen de pinguïns niet op?’. En hij ontdekte dat de leerlingen er enthousiast mee aan de slag gingen, ook thuis. De volgende dag gaf hij een uiterst korte les over de Zuidpool. Die viel in de smaak, en zo was Grej of the day (Ding van de dag) geboren.
Interessante kennis overbrengen
Grej of the day is een ogenschijnlijk eenvoudige manier om interessante kennis over te dragen. Weetjes over allerlei onderwerpen: de Eiffeltoren, Alfred Nobel, chocola, de golfstroom, alles kan. De methode bevat ingrediënten die uiterst effectief zijn gebleken, ook al had Hermansson dat aanvankelijk zelf niet door. Het raadsel zet de hersens van de leerlingen op ‘aan’. De korte les met veel beeld en weinig tekst maakt dat ze echt luisteren. De les eindigt met de vraag: wat ga je thuis vertellen? En elke les krijgt een plekje op een kaart aan de wand, waardoor leerlingen na enige tijd verbanden gaan ontdekken.
Winactie
PrimaOnderwijs mag 5 x een posterset van Grej of the day weggeven! Wil jij kans maken? Stuur een mailtje naar en licht toe waarom jij deze moet winnen. Maandag 16 september 2019 maken wij de winnaars bekend.
Meer weten over Grej of the day? Neem een kijkje op www.grejoftheday.nl