"De lettertekens (a,b,c) worden anders uitgesproken in het abc (aa, bee, see tot zet) dan in woorden. Dat brengt kinderen in de war: Zeg dus niet ‘es’ maar doe zoals een slang die sist, en zeg niet ‘em’ maar doe zoals bij een taart die heel lekker is."
Isabelle Gielen merkt dat ouders soms vastlopen als ze thuis willen oefenen met hun kind dat leert lezen: “Ouders willen hun kind helpen, maar verklanken de letters niet op de juiste manier. Ze vertellen me dat hun kind protesteert: ‘De juf/meester zegt dat het anders moet!’ Het is ook niet zo simpel. Het letterteken a in jas klinkt anders in het woord aap en er staat ook een letter a in pauw.”
Daarom vertrekt Isabelle niet bij de 26 letters van het alfabet, maar wel bij 38 grafemen (bijvoorbeeld a, aa, au, e, ee, ie, ei, eu, k, m, s, g, ch, ng). Bij elk grafeem hoort een foneem of klank. “Door te vertrekken vanuit de klanken, maken we het kinderen veel makkelijker om te leren lezen”, beargumenteert Isabelle.
Aap kiest een kaart
‘Aap kiest een kaart’ is een speldoos die kinderen samen met ouders en leerkrachten spelend op weg zet bij het leren lezen. Het spel kan ook als aanvulling op de leesmethode van de school worden gebruikt. De speldoos is gericht op leerlingen uit groep 2 en 3.
Isabelle Gielen bedacht 20 spelideeën om klanken en letters aan te leren. De spelletjes bouwen op van makkelijk naar moeilijk: van inoefenen van de klank-tekenkoppeling, tot lezen van woorden en zelf woorden maken. Het spel komt er in navolging van het succesvolle boek ‘aap leest een letter’, een voorleesboek dat vertrekt vanuit dezelfde principes. ‘aap leest een letter’ is intussen toe aan een vierde druk. Zowel voor het boek als voor de speldoos werkte Isabelle samen met illustrator Jan Van Lierde.
Isabelle Gielen werkte jarenlang als logopediste. Ze ontdekte haar passie voor schrijven toen haar eigen kinderen leerden lezen. “Toen onze oudste zoon, Karsten, leerde lezen, klaagde hij dat de verhalen die hij al zelf kon lezen helemaal niet zo leuk waren als de verhalen die wij voorlazen”, vertelt Isabelle. Dat was voor haar het vertrekpunt om kinderboeken te maken voor beginnende lezers. Hierbij werkt Isabelle vaak vanuit het principe van samenlezen, een techniek die de brug vormt tussen voorlezen en zelfstandig lezen.
Winactie
Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3x de speldoos 'Aap kiest een kaart' weggeven! Wil je kans maken op deze speldoos? Vul onderstaand formulier in! Op 15 september brengen we de winnaar per mail op de hoogte.