Meer dan tienduizend leerkrachten zijn al met de methode aan de slag. Ze geven minstens één keer per week een grej¸ een microles van acht minuten die vooraf wordt gegaan door een raadsel. De les kan over alles gaan en werkt toe naar een of meer wow!-feitjes, die veel leerlingen thuis navertellen.
De recensies van het eerste boek – voor de bovenbouw - waren juichend. ‘Alles lijkt te kloppen’, schreef Managementboek.nl. ‘F*cking briljant!’, was het oordeel van Onderwijswereld PO.
De methode bevat ingrediënten die uiterst effectief zijn gebleken, ook al had de Zweedse bedenker Micael Hermansson dat aanvankelijk zelf niet door. Het raadsel zet de hersens van de leerlingen op ‘aan’ en betrekt ook het thuisfront erbij. De korte les – veel weetjes verteld in een verhaal ondersteund door een digitale presentatie met beelden - maakt dat ze echt luisteren. De les eindigt met de vraag: wat ga je thuis vertellen? En elke les krijgt een plekje op een poster aan de wand, waardoor leerlingen na enige tijd verbanden gaan ontdekken.
Hermansson, ex-leerkracht, is inmiddels een vooraanstaand inspirational speaker. Hij won prijzen in Scandinavië en vertelt wereldwijd over zijn methode en over presenteren. Hij is dit najaar te gast op de NOT.
‘In het nieuwe onderbouwboek hebben we de methode toegesneden op het jongere kind’, vertelt leerkracht en trainer Linda Mäki, een van de mensen achter Grej of the day in Nederland. ‘De onderwerpen staan dicht bij hun belevingswereld en we eindigen elke les met een verrassend feit of inzicht. Bij kleuters kun je verwachten dat hun monden openvallen en ze wow! zeggen.’
Het boek bevat 50 lessen. Met een code in het boek krijgt de leerkracht bij elke les een presentatie voor op het digibord. Wie de methode eenmaal in de vingers heeft, kan ook zelf lessen maken. Leerkrachten wisselen dat materiaal uit in een Facebookgroep.
Winactie Grej of the day
Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 boeken van Grej of the day weggeven! Wil je kans maken? Vul onderstaand formulier in, op dinsdag 2 november brengen we de winnaars per mail op de hoogte.