‘Moeten we ons daar nou echt druk om maken?’ of ‘dat is een “ver van mijn bed show”’ zijn veelgehoorde reacties van leerlingen bij de lessen van het vak Burgerschap. De interesse van leerlingen wekken bij deze lessen is soms een grote uitdaging. Om meer structuur in dit vak aan te brengen en de betrokkenheid van leerlingen te stimuleren, kan het nieuwe boek ‘Stellingen en discussie’ van auteur Han van Slooten een handige tool zijn. Het boekje bestaat uit stellingen met een toelichting en nodigt leerlingen uit om tot meningsvorming te komen.
Het vak Burgerschap leent zich bij uitstek om discussietechniek te trainen en gelijktijdig een meerwaarde toe te voegen aan de inhoud van de lessen. De eerste lessen Burgerschap dienen zaken te behandelen, waar de leerlingen een directe betrokkenheid bij zullen voelen.
Een goede structuur van, en betrokkenheid bij, een les Burgerschap zou kunnen zijn de les te doen als groepsgesprek over een stelling met toelichting waarbij de docent niet volstaat met een antwoord “ik ben voor” of “ik ben tegen” maar vooral het “waarom” in het groepsgesprek laat uitdiepen.
De stelling en/of de toelichting zou te maken moeten hebben met de actuele problematiek en “schurend” moeten zijn met de publieke opinie. Dat wekt de belangstelling van de leerling.
De jeugd groeit op in een digitale wereld van zwart en wit, aan en uit, dat wreekt zich in de wijze waarop er wordt geargumenteerd, het veroorzaakt een veel te vergaande polarisatie, en een gebrek aan bereidheid om te zoeken naar bindende factoren en mogelijkheden. Om dat te bereiken zouden ze weer met elkaar in discussie moeten gaan.
Een goede beheersing van de discussie vraagt van de deelnemers een heldere argumentatie van standpunten maar ook de moed, betere argumenten, standpunten van de tegenpartij, in te ruilen voor de minder goede eigen argumenten en tot het inbrengen van verbindende punten om tot een gezamenlijk uitgangspunt te komen.
Over 'Stellingen en discussie'
Het boekje “Stellingen en discussie” met als subtitel “bouwstenen voor een goede (liefdes)relatie” kan hier uitstekend bij helpen. Het boekje is geschreven door Han van Slooten en uitgegeven door uitgeverij Boekscout, ISBN-nummer: 978-94-643-1081-8. Het is een boekje, dat bedoeld is als tool voor discussies, van en/of met jongeren over de ontwikkeling van puber naar volwassene. Als rode draad loopt door het boekje, de gelijkheid van mensen ongeacht hun geslacht, ras of geaardheid en het wederzijds respect. De benadering van de stellingen zij onorthodox en verfrissend. De inhoud van dit boekje kan worden gebruikt als lesstof voor een aantal lesuren Burgerschap, waarbij weinig voorbereiding nodig is om daaraan een zinvolle, maar ook voor de leerling, prettige invulling te geven.
De royalty’s worden volledig gedoneerd aan Stichting Het Vergeten Kind.
Winactie
Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 exemplaren weggeven van het boekje “Stellingen en discussie” met als subtitel “bouwstenen voor een goede (liefdes)relatie”. Stuur een mail naar en laat weten waarom je dit boekje graag zou willen winnen. Op dinsdag 23 maart brengen we de winnaars per mail op de hoogte.