De ontwikkeling van STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) in onderwijs heeft te maken met een tekort aan personeel met een technische achtergrond, maar ook met het belang van het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden zoals creatief handelen, kritisch denken, kunnen omgaan met media, communiceren, samenwerken en onderzoekend ingesteld zijn.
Met STEM in onderwijs is er niet alleen meer aandacht voor wetenschap, techniek, wiskunde en engineering. Voor kinderen betekent het ook een andere manier van leren. Niet meer leren van geïsoleerde losstaande feiten en vaardigheden, maar geïntegreerd werken vanuit uitdagende probleemstellingen. Zelf een uitdagend probleem oplossen, op onderzoek gaan, creatief en kritisch denken.
De 3 O’s
Binnen goed STEM-onderwijs worden de verschillende STEM disciplines geïntegreerd aangewend vanuit probleemstellingen die aansluiten bij maatschappelijke relevante thema’s. Daarbij worden antwoorden en oplossingen gezocht via een zich herhalend proces waarin Onderzoeken, Ontwerpen en Optimaliseren centraal staan en waarbij STEM concepten gebruikt worden om tot een oplossing te komen. De inspiratiegids gaat dieper in op deze 3 O’s.
Wat vraagt STEM-onderwijs van leerkrachten? Vooral een open blik naar de eigen klaspraktijk. De meest krachtige manier om duurzame implementatie te realiseren is te bouwen vanuit inspiratie die wordt aangereikt door de leerlingen. Samen met de leraar zoeken naar betekenisvolle contexten en verder bouwen op aanknopingspunten die al aanwezig zijn. Als leraar komt het er dus op aan om kansen te zien in de directe omgeving van de leerlingen. Van daaruit ga je hen ondersteunen om onderzoekend en ontwerpend aan de slag te gaan. STEM-geletterdheid bij jonge kinderen gaat om het ontwikkelen van competenties zoals observeren, redeneren, voorspellen, hypotheses formuleren, probleemoplossend, kritisch en creatief denken, reflecteren, communiceren en samenwerken.
Met deze gids kom je te weten waarom STEM een meerwaarde betekent voor kinderen, wat het precies inhoudt en hoe het vorm kan krijgen in de lagere school. De gids is een praktische leidraad met laagdrempelige praktijkvoorbeelden. Het is het resultaat van praktijkonderzoek dat liep in samenwerking met talrijke basisscholen, leerkrachten en directies (in NL en België). Met dit boek sta je al heel wat verder in het openen van een nieuwe wereld (en de ogen van de leerlingen) op het vlak van dat mysterieuze vierletterwoord: STEM.
“Deze gids heeft mij heel wat inspiratie opgeleverd. Een mooie bundeling van theoretische kaders gekoppeld aan praktijkgerichte activiteiten. Vlot leesbaar met een vleugje humor.” Bart Pieters, docent Odisee hogeschool.
- Bekijk hier een proefhoofdstuk
- Er is ook een speciale variant voor kleuteronderwijs
Winactie
Met de Sterk in STEM inspiratiegids kom je te weten waarom STEM een meerwaarde betekent voor kinderen, wat het precies inhoudt en hoe het vorm kan krijgen in het basisonderwijs. Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 exemplaren weggeven! Stuur een mail naar en laat weten waarom je graag meer over STEM zou willen leren. Op dinsdag 19 januari brengen we de winnaars per mail op de hoogte.