Hoogbegaafdheid is in. Er is veel aandacht voor hoogbegaafdheid in het onderwijs……voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Voor jongeren vanaf de middelbare school is dit echter een ander verhaal. Terwijl hoogbegaafdheid niet verdwijnt als je in de adolescentiefase terecht komt. Sterker nog, juist in de fase tussen de kindertijd en de volwassenheid spelen bepaalde thema’s een belangrijke rol bij een optimale ontwikkeling van de adolescent. Les krijgen op niveau betekent niet automatisch dat hoogbegaafde jongeren de uitdaging en begeleiding krijgen die ze nodig hebben. En de situatie in de hulpverlening is nog schrijnender. We zien weinig kennis over de aspecten bij hoogbegaafdheid en weinig aansluiting vanuit de methodieken bij de problematiek en de kenmerken van de jongeren. Het resultaat: veel hoogbegaafde jongeren en jongvolwassenen vallen uit in onderwijs en hulpverlening en het kost soms jaren om weer terug te komen.
Lijnie, Dorien en Hanneke zijn al langere tijd werkzaam in hulpverlening en onderwijs voor hoogbegaafde jongeren en hun omgeving. Vanuit dit werk, het zien van de jongeren en het horen van de verhalen, is de behoefte gegroeid om hierover het publieke gesprek te starten. Door middel van dit boek willen zij de situaties uit de werkpraktijk combineren met theoretische en praktische kennis en daarmee een stevige bijdrage leveren aan het gesprek over zoeken naar wat werkt voor hoogbegaafde jongeren.
In het boek ligt de focus op hoogbegaafde adolescenten. Het is een basisboek dat een eerste aanzet geeft voor belangrijke onderwerpen in het leven van de hoogbegaafde adolescent. Wat betekent hoogbegaafdheid? Waarom is er behoefte aan meer kennis over begeleiding? Hoe geef je ondersteuning vorm in zowel de opvoeding, het klaslokaal als de praktijkkamer? Waarom vinden wij spelen zo belangrijk? Op deze en andere vragen wordt niet alleen antwoord gegeven, maar word je als lezer ook uitgedaagd om over na te denken en op te reflecteren. Daarmee is het boek niet alleen relevant voor hoogbegaafde adolescenten, maar zeker ook voor hun ouders, onderwijzers en hulpverleners.
Hanneke Berens is zelfstandig gevestigd als systeemtheoretisch oudertherapeut. Daarnaast is zij als docent en trainer verbonden aan onder andere HBO Drechtsteden. Zij is bestuurder bij Hart voor IQ.
Lijnie Reijers is directeur van de vrijgevestigde praktijk Yoi Orthopedagogiek & Trainingen en is daarnaast één van de oprichter-bestuurders van Hart voor IQ.
Dorien Oskam is 20 jaar docent geweest op een zelfstandig gymnasium. Zij is directeur- bestuurder van Hart voor IQ, hét expertisecentrum hoogbegaafdheid in de regio Zuid-Holland Zuid.
Bestel het boek via www.instondoboeken.nl/nieuw
WINACTIE
Speciaal voor lezers van PrimaOnderwijs mogen wij 3 exemplaren weggeven van het boek Basisboek hoogbegaafde adolescenten - De theorie in de praktijk. Stuur een mail naar en laat weten waarom je graag meer over hoogbegaafde adolescenten zou willen leren. Op dinsdag 16 maart brengen we de winnaars per mail op de hoogte.