In een tijd waarin leerlingen hun nieuws zien op TikTok tussen video’s van influencers en schattige katten, is het lastig om te bepalen wat waar is. Nieuwswijsheid helpt daarbij, maar hoe kun je daar als leraar wat aan doen binnen je lessen?
Dit jaar start daarom de campagne DichterBijNieuws, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Uit nieuw onderzoek van hen blijkt dat jongeren niet weten hoe journalisten werken en wat ze bijdragen aan de democratie. Ze zijn wél nieuwsgierig: ze geven aan graag met journalisten in gesprek te gaan.
Het project Journalist in de klas doet dit. Esme Bech, redacteur bij Omroep Zeeland, gaf onlangs een workshop over journalist zijn in een vo-klas: “Ik heb een aantal keuzes voorgelegd die ik heb moeten maken in mijn werk. Wat zouden zij kiezen? En waarom? Door met de jongeren in gesprek te gaan ben ik mij er ook bewuster van geworden dat jongeren het nieuws wel volgen, al is het aan de zijlijn. Het is geen verrassing dat jongeren sneller geneigd zijn nieuws over ‘zichzelf’ te volgen, dus ik probeer wel wat vaker die kant op te kijken als ik naar nieuws speur.”
Hoofdredacteur Wendy Harreman van RTV Ridderkerk gaf een presentatie over ‘het nieuws’ aan groep 7. Hierna volgde een rondleiding door de studio en werden er radio- en tv-opnames gemaakt. De dag maakte veel indruk op de kinderen: “Het is veel meer dan je van tevoren denkt”, daarbij doelend op de hoeveelheid mensen die er voor een omroep werken.
Gesprekken zoals die van Esme en Wendy stimuleren nieuwswijsheid. Leerlingen ontwikkelen hiermee het vermogen om bewust en verantwoordelijk met informatie om te gaan en een open gesprek met elkaar te hebben. De activiteiten bevorderen mediawijsheid en digitale geletterdheid, begrip van vrije journalistiek, persvrijheid en -veiligheid.
Lesmateriaal nieuwswijsheid po en vo
Is het lastig om een journalist uit te nodigen? Speciaal voor leraren uit het po en vo heeft DichterBijNieuws een toolkit ontwikkeld met bestaand lesmateriaal dat aansluit op alle onderwijsniveaus voor nieuwswijsheid. In het primair onderwijs sluit je aan bij het Masterplan Basisvaardigheden.
In het voortgezet onderwijs kan nieuwswijsheid aansluiten bij verschillende vakken, zoals maatschappijleer, Nederlands, geschiedenis, Mens & Maatschappij, CKV en vakoverstijgende activiteiten.
De toolkit biedt ook nuttige tips voor hoe je in de klas in gesprek kunt over het nieuws – ook als dat polariserende of schurende onderwerpen zijn. Ben je hierin geïnteresseerd? Kijk dan op
www.dichterbijnieuws.nl/onderwijs
Reacties