Samen aan de slag met echte technologische en wetenschappelijke vraagstukken

Hoe bescherm je de online data van een bank? Hoe maak je een achtbaan duurzaam? Voor de Eureka!Cup werken leerlingen aan de beste oplossing voor deze of andere spannende vraagstukken, die van echte bedrijven en overheidsinstellingen komen. De beste teams presenteren hun ontwerp tijdens de Eureka!Day aan een deskundige jury.   

Tijdens dit vakoverstijgende project werken leerlingen in ongeveer acht weken aan een ontwerp voor een technologisch of (natuur)wetenschappelijk vraagstuk. De opdrachten zijn gebaseerd op uitdagingen die echte bedrijven en organisaties tegenkomen in hun dagelijkse werk en waar ze een oplossing voor zoeken. De politie, de Rabobank, Ingenieursbureau Amsterdam, Technisch Dienstverlener Kuijpers, het Ministerie van Defensie en het OTIB (Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch Installatiebedrijf)… ze kloppen allemaal aan bij jouw leerlingen voor frisse ideeën en innovatieve ontwerpen. 

“Het is mooi om te zien dat leerlingen samenwerken in teams aan projecten met opdrachtgevers uit het bedrijfs-leven en in gesprek gaan met experts uit de praktijk. Samen met de aandacht voor competentie-ontwikkeling van hun coach geeft dit ze een goede basis voor de toekomst!” Mariëlle Jonkers , Technator/Docent O&O Newmancollege Breda

Ontwerpend leren

De bedrijven dagen leerlingen via zes verschillende opdrachten uit, die afgestemd zijn op leerjaar 1,2 en 3 (havo-vwo) en goed aansluiten bij hun belevingswereld. Tijdens het project experimenteren de leerlingen met ontwerpend leren; een cyclisch proces waarbij ze stap-voor-stap verschillende onderzoeks- en ontwerpfases doorlopen. Ze doen eerst onderzoek naar het vraagstuk, bedenken innovatieve ideeën en geven praktisch vorm aan hun oplossing. Daarbij spreken ze allerlei vaardigheden aan zoals taal, rekenen, creativiteit en samenwerken. En ze leren ook dat struikelblokken en mislukkingen een belangrijk onderdeel van het proces zijn.

Eureka!Day

Naast de prikkelende opdrachten kun je jouw school ook aanmelden voor de Eureka!Day. Tijdens deze spetterende finaledag in april 2020 presenteren de beste teams hun product, ontwerpproces en teamwork aan de opdrachtgevers en een deskundige jury. De winnaars krijgen een prijs van hun opdrachtgever. Daarnaast is er op de Eureka!Day ook een Science Festival met allerlei leuke, leerzame en uitdagende activiteiten.

Voorbeeldopdracht
Duurzaam in de achtbaan
Als je in de achtbaan zit, vraag je je waarschijnlijk niet af hoe duurzaam het is. De meeste vrijetijdslocaties draaien echter nog steeds op aardgas. Vanwege de complexiteit van de installaties is overstappen op andere energiebronnen een uitdaging. Hoe zou een pretpark kunnen verduurzamen zodat bezoekers in de toekomst zorgeloos kunnen genieten van een schoon ritje in de achtbaan? Die uitdaging gaat Technisch Dienstverlener Kuijpers met jullie klas aan. Denk mee over hoe we Nederland kunnen verduurzamen!

 De Eureka!Cup – hoe werkt het?

  • Speciaal voor havo- en vwo-leerlingen van leerjaar 1, 2 en 3
  • Gratis deelname
  • Werken in kleine teams van 4-5 leerlingen
  • Doorlooptijd van 8 tot 10 weken
  • Kost gemiddeld 3 uur per week
  • Relevant, realistisch en uitdagend lesmateriaal
  • Technologische en (natuur)wetenschappelijke onderwerpen
  • Sluit aan bij kerndoelen
  • Inspirerende en informatieve docentendag op 19 november 2019
  • De school kiest zelf het team dat wordt ingezonden
  • Spetterende Eureka!Day in april 2020

Kerndoelen Eureka!Cup

De Eureka!Cup zet aan tot ontwerpend leren en stimuleert daarbij taal, rekenen en sociale vaardigheden. Daarnaast draagt het bij aan de creatieve en cognitieve ontwikkeling. Bij deze kerndoelen sluit de Eureka!Cup aan:

  • Kerndoelen Nederlands: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10
  • Mondelinge taalvaardigheid: presenteren van ontwerpideeën in woord en beeld, communiceren en overleggen en het bespreken van meningsverschillen.
  • Schriftelijke taalvaardigheid: schrijven van het programma van eisen, vastleggen van het proces in het logboek en beschrijven van het eindproduct.
  • Sociale vaardigheden: samenwerken in teams, besluiten nemen en het werkproces organiseren.
  • Cognitieve en metacognitieve vaardigheden: beschrijven van ervaringen en gedachten en deze vastleggen in beelden.
  • Kerndoelen rekenen en wiskunde: 20, 22, 24, 27
  • Rekenen en wiskunde: op schaal tekenen van de ontwerpen en prototypes maken.
  • Kerndoelen mens en natuur: 28, 33
  • Technische vaardigheden: bouwen en ontwerpen van een prototype.
  • Kerndoelen kunst en cultuur: 48, 49, 51, 52
  • Creativiteit: het onderscheiden en doorlopen van verschillende fasen van het creatief en ontwerpproces, leren keuzes in het proces toelichten en reflecteren op eigen werk. Het zelf ontwerpen van een prototype.

 

Kijk voor meer informatie op Eurekacup.nl

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

W&T-onderwijs

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang