Bij PrimaOnderwijs willen we onderwijsprofessionals inspireren om het beste uit zichzelf en hun vakgebied te halen. Met de blog- en interviewreeks ‘verhalen uit de praktijk’ geven we een kijkje in de keuken bij collega’s die graag hun verhalen, tips en ervaringen delen. Lucelle Comvalius, ambassadeur van de baan van het leven, geeft tips over hoe je het optimale uit het tweede deel van het schooljaar kunt halen.
1. Positieve benadering: sprintkansen
Benadruk het positieve. Heb het niet over onderwijsachterstanden, maar sprintkansen. Als we samen een sprintje trekken, komen we toch wel samen aan bij de finish. Ga je met een instituut in zee om de sprintkansen te coachen, zorg dan voor openheid van zaken zodat het instituut precies weet waaraan gewerkt moet worden. Laat leerlingen zich alleen bezighouden met de punten waarop ze moeten groeien en toets dan of dit ook is gelukt.
2. Digitale helden van nu
Door de coronacrisis zijn er nieuwe onderwijshelden opgestaan. Deze helden kunnen geweldige digitale lessen verzorgen. Houd deze helden in gaten, ga bij hen in de leer en/of werk met hen samen. Je kunt ook onderzoeken of zij cursussen aanbieden, waardoor je jouw digitale skills kunt verbeteren. De opgedane kennis kun je ten alle tijden gebruiken. De kennisclips van Meester Meegens over rekenen of de clips over de aardrijkskundeleraar van het Jaar Roy Helmerhorst hebben menig examenkandidaat geholpen met het behalen van het examen. Maar denk ook aan de site van Blijven Leren van Shauna Plompen. Zij brengt je op een laagdrempelige manier de kennis bij die je nodig hebt digitale didactiek in fysieke lessen up to date te houden.
3. Ouderbetrokkenheid vergroten
Een goede betrokkenheid van ouders draagt bij aan schoolsucces. Neem ouders mee in het leerproces en alles wat er op hen afkomt. Systemen veranderen continu, waardoor het voor ouders niet altijd even makkelijk is om te begrijpen. Gesprekken kun je zowel fysiek als digitaal voeren. Ouders bij het onderwijsproces betrekken was nog nooit zo gemakkelijk!
4. Gamification
Pas bij sprintsessies veel gamification toe. Wanneer je het in te halen werk verwerkt in spelletjes, hebben kinderen het vaak niet door dat ze aan het leren zijn. Dit maakt het inhaalwerk minder beladen. Wissel individuele spellen af met groepswerk, zodat iedereen een succeservaring heeft.
5. Vragen stellen aan leerlingen
Blijf vragen hoe het met leerlingen gaat, ongeacht je mentor bent. Het is belangrijk om alle hulpvragen te weten. Door corona hebben veel kinderen en jongeren mentale problemen opgelopen. Door de juiste vragen te stellen, kom je erachter of kinderen meer hulp nodig hebben. Psychologie en mindfulness krijgt zo meer een vaste plaats in het onderwijs.
6. Buitenles
De afgelopen tijd hebben veel kinderen binnen gezeten. Buitenlucht is erg goed voor de concentratie en sommige leerlingen doen meer kennis op door bewegend leren. Geef daarom zo vaak mogelijk buiten les.
7. Gouden Weken voor leerkrachten
Het is mogelijk dat je als leerkracht niet meer in het team zit waar je altijd in hebt gezeten. Om elkaar beter te leren kennen en de samenwerking te bevorderen kun je de Gouden Weken voor leerkrachten organiseren. Verras een collega uit jouw eigen team samen met een leerling. Vertel elkaar niet wie welke collega verwent. Je bouwt niet alleen een band met je collega’s op, maar ook met leerlingen. Zonder hen kun je een collega niet verrassen, zonder dat je identiteit wordt prijsgegeven.
8. Combinatie van digitale en fysieke les
Chronische zieken konden door corona gemakkelijker deelnemen aan de les of een meeting. Het kostte hen namelijk minder energie, ze hoefden niet naar locatie te komen. Wanneer lessen en het werk weer compleet fysiek georganiseerd worden, kun je de digitale blijven integreren. Zo blijf je iedereen betrekken in het onderwijs.
9. Experiment: korte lessen
Tijdens corona waren de lessen vaak korter. Experimenteer of korte lessen effectiever zijn. Praat ook eens met ouders en leerlingen over welke veranderingen zij hierin willen behouden of welke verbeteringen zij willen zien.
--
Over de baan van het leven
Schoolbesturen, schoolleiders, leraren, onderwijsondersteunend personeel, vakbonden, opleiders en de vier grote gemeenten hebben in 2020 samen met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het initiatief “De baan van het leven” gelanceerd. Een langdurige beweging die de vele dimensies van het onderwijs in beeld moet brengen, met ruimte voor zowel de mooie verhalen als de zwaardere kanten. Want werken in het onderwijs is geen sprookje, maar wel het mooiste dat er is! Het is het enige vak ter wereld waar alle aspecten van het leven voorbij komen, waar de basis voor de levens van jonge mensen wordt gelegd. En dat is net zo mooi, confronterend, dankbaar, spannend en soms ingewikkeld als het leven zelf.
Ga voor meer informatie naar www.debaanvanhetleven.nl.
Reacties