Een eerste kennismaking met technologie is al van belang op jonge leeftijd, zo worden interesses en talenten aangewakkerd. Maar hoe start je met wetenschap en techniekonderwijs? Directrice Ingeborg de Wolff en leerkracht Annemiek van Schie van basisschool Kronenburgh voor begaafd onderwijs in Rijswijk vertellen over hun aanpak waar onder andere de Jet-Net & TechNet Inspiratieles aan te pas kwam. Ingeborg: ‘Kinderen worden allemaal met een creatieve geest geboren, het is onze taak om te zorgen dat ze die behouden.’
Al sinds de opstart van de school zo’n zeven jaar geleden is techniekonderwijs een belangrijk onderdeel van de lesstof op school. Annemiek: ‘We zijn ooit begonnen met een LABdag van LABoratorium, een plek waar op Kronenburgh talenten ontwikkeld worden. Tijdens deze dag krijgen leerlingen verschillende vakken aangeboden, waaronder onderzoekend en ontwerpend leren.’ Daarna werd er samengewerkt met samenindeklas.nl en ontwerpenindeklas.nl, de LEGO league voor de groepen 3, 4, 7 en 8 en O&O techniek voor de groepen 1, 2, 5 en 6. Als klap op de vuurpijl wordt volgend jaar de doorlopende W&T-leerlijn gestart die de afgelopen zeven jaar werd ontwikkeld. Ingeborg: ‘Leerlingen werden elk jaar al in aanraking gebracht met techniek door de LEGO league en O&O techniek, maar we koppelen het ook aan thema’s waaraan we werken en bestaande vakken. Het allerbelangrijkste? Dat leerlingen zien dat techniek overal is: in rekenen, taal, geschiedenis. En dat leerkrachten het niet als extra vak zien, maar als lesverrijking.’
Inspiratieles
Dat het niet ingewikkeld is, ondervond Annemiek onder andere ook in de Inspiratieles die ze in maart volgde van Jet-Net & TechNet. Annemiek: ‘Ik zocht naar ideeën voor W&T-onderwijs waar ik zelf mee aan de slag kon in de klas en toen stuitte ik op de techniekcoaches. Helemaal te gek, ik heb meteen een Inspiratieles geboekt toen. Techniekcoach Jaap deed dat ontzettend leuk.’ Ook een paar andere collega’s volgden een Inspiratieles en waren positief. ‘Door de lesbrieven zie je dat je niet te moeilijk hoeft te denken over lesgeven in techniek. Een technische oplossing bestaat echt niet alleen uit boutjes, schroefjes of hydraulische systemen. Door gewoon vragen te stellen, zoals bijvoorbeeld hoe een schildpad en een haas de snelweg kunnen oversteken, komen onze leergierige kinderen met hele unieke oplossingen. Het gaat niet om werken naar een vooropgesteld doel, maar juist om werken met wat zo’n kinderbrein allemaal al kan’, vertelt Annemiek.
W&T en thema’s
‘Wij zijn ook gewoon begonnen en dat heeft zich uitgebouwd tot waar we nu zijn. Samenwerken met bestaande organisaties en de drempel niet te hoog leggen zijn belangrijke tips daarin’, aldus Ingeborg. Ze raadt aan om eerst eens naar de reguliere lessen te kijken en hoe je W&T daaraan kunt koppelen. ‘Denk groot. Neem bijvoorbeeld het vak geschiedenis, hoe koppel je dat aan W&T? Nou, vroeger zijn ontelbaar veel uitvindingen gedaan dus koppel de twee vakken op die manier. Of focus op de missie naar Mars van de vorige eeuw, ook geschiedenis en techniek in één. Of neem een thema als Mode of Circus, daar zit ook genoeg techniek in. Ga vervolgens op zoek naar bestaand materiaal bij websites als ontwerpenindeklas.nl of Jet-net.nl, er is zoveel aanbod. En als het echt ingewikkeld wordt, vraag je ouders met een interessant beroep om te helpen.’ Annemiek voegt toe: ‘Kinderen moeten echt uitgedaagd worden en techniek is daar fantastisch geschikt voor.’
Wil jij zelf aan de slag met W&T-onderwerpen gebaseerd op de principes van Onderzoekend & Ontwerpend leren? Vraag een ouder met een technisch
beroep om een gastles te geven! Jet-Net & TechNet biedt verschillende kant-en-klare gastlessen aan voor onder-, midden- en bovenbouw die gratis te downloaden zijn via www.jet-net.nl/gastles
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 2 'Het onderwijs van de toekomst'.
Reacties