Klassewerkplek is een jaarlijks onderzoek naar werkgeluk onder leerkrachten in PO. Werkgeluk is een sterk wapen in de strijd tegen uitstroom van leerkrachten en blijkt bovendien een positieve invloed op onderwijskwaliteit te hebben. Alle scholen kunnen meedoen, de scholen met het hoogste werkgeluk worden als voorbeeld ingezet om te laten zien hoe mooi werken in PO kan zijn
Je bent leerkracht geworden omdat je vanuit een pedagogische grondhouding als didactisch expert het verschil wilt maken voor kinderen. En dat verschil kun je maken als je de kans krijgt om te blijven focussen en ontwikkelen, vertrouwen krijgt en heel veel plezier haalt uit je werkzaamheden. Je omgeving is dus een belangrijke factor om dat waarvoor je ooit leerkracht werd waar te kunnen maken. Daarom geloven wij: een gelukkige leerkracht is een goede leerkracht en dat komt ten goede van de kinderen. Werken aan werkplezier staat bij ons dan ook ieder jaar opnieuw op ons jaarplan. Als die basis echt goed is kun je samen heel veel mooie dingen doen voor kinderen.
Wij hebben het roer omgegooid en zijn gaan werken met 8 Talent Ateliers, iedere woensdagochtend voor alle kinderen van 3 t/m 12 jaar. Dit past bij onze gedachte: groeien doe je vaak al vanzelf, dat zit in je DNA, maar floreren: daar heb je de juiste omgeving voor nodig. Als kind moet je op school in het klein het leven leren. Ontdekken waar je blij van wordt en energie van krijgt hoort daar zeker bij! Als leerkracht kun je hier de diepte in gaan met dat waar jouw interesse, en misschien zelfs wel passie, ligt en skip je dat wat eigenlijk niet echt bij je past. Je kunt niet overal goed in zijn, of overal evenveel plezier uit halen. Dat geldt zelfs voor een basisschool leerkracht ;).
Het is mooi dat we door deze manier van werken het verschil kunnen maken voor alle kinderen. Niet alleen voor bijvoorbeeld de kinderen die in een plusklasje leuke projecten mogen doen. We gunnen alle kinderen die succeservaringen, uitdagingen en kansen. Misschien ontdek je als kind tijdens het Talent Atelier Kunst & Cultuur dat je graag de geschiedenis in duikt en creatief bezig bent. Of tijdens het Talent Atelier Techniek & Wetenschap dat je blij wordt van dingen in elkaar te zetten of juist uit te pluizen. We gaan hier niet voor de losse activiteiten maar juist voor een duurzaam breed aanbod. We krijgen hierbij hulp van vrijwilligers en professionals die hier passie voor hebben en verstand van hebben. Als je dan na groep 8 ons kindcentrum verlaat heb je een portfolio vol ontdekkingen en ervaringen die je helpen om jouw pad in de wereld te bewandelen.
Door het anders organiseren van en creatief om te gaan met tijd en aanbod (en het out-of-the-box inzetten van de NPO gelden) heeft het werken met Talent Ateliers ook een ander positief gevolg. Op de andere dagen is er veel meer ruimte om met kinderen de diepte in te gaan als het gaat om de kernvakken. We denken dat een lesrooster met 9 vakken op een dag niet echt helpend is in het echt leren en het je eigen maken van dat wat je hebt geleerd. Weet je als kind net wie Karel de Grote is moet je alweer onthouden dat delen door een breuk het vermenigvuldigen met het omgekeerde is. Voor kinderen dus erg fijn dat er meer tijd en aandacht is voor de inhoud maar ook voor het eigen leerproces. En voor de leerkracht erg fijn dat er weer ruimte komt om dat te doen wat je hebt geleerd in je opleiding. Je eigen lessen ontwerpen, er van alles bij halen om kinderen helemaal mee te nemen in een onderwerp, op pad gaan, met kinderen in gesprek gaan over hun leerproces, ze helpen leren leren. Ook dat levert een bijdrage aan werkgeluk. Het is immers eeuwig zonde dat al dat talent in de kast staat omdat er methode boekjes uitgewerkt moeten worden.
Tekst: Marjolein Faasse
Reacties