Met het project ‘ReadICTed to robots’ buigen leerlingen zich over de maatschappelijke inzetbaarheid van robots. Groepen van ROC Rijn-IJssel en het Stedelijk Gymnasium zijn met de robot aan de slag geweest in de Bibliotheek De Mariënburg. Hoe kun je de biebrobot bijvoorbeeld zinvol inzetten bij kinderen tijdens kankerbehandelingen?
ReadICTed
Annemarie van der Riet, programmacoördinator educatie bij de Bibliotheek Gelderland Zuid: “ReadICTed is een samenvoeging van ‘read’ en ‘ICT’ met een knipoog naar de ‘verslavende werking’: addicted. De Bibliotheek Gelderland Zuid biedt het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs hiermee een uitdagend programma om lezen en ICT te integreren in het onderwijs.”
NAO-robots
De Bibliotheek Gelderland Zuid presenteerde eind 2016 haar nieuwste aanwinsten: twee NAO-robots, Robin en Bibi. Met deze robots zijn inmiddels educatieve programma’s ontwikkeld waar het onderwijs gebruik van kan maken. In één van de programma’s gaan leerlingen op zoek naar praktische oplossingen voor maatschappelijke problemen, waarbij sociale robots ingezet worden. Tijdens hun zoektocht leren ze onderzoeken, presenteren maar ook programmeren. Ook komt het ethische aspect van het gebruik van robots aan bod. Docent Verpleegkunde
Robot-hackathon
ROC Rijn IJssel Wim Schouten: “Samenvattend betekende de robot-hackathon vijf weken contextrijk leren en volop een beroep doen op de 21e-eeuwse vaardigheden.” De eerste ‘Hackathons’ zijn afgerond. In groepjes werd gekeken hoe robots inzetbaar zijn voor bijvoorbeeld het begeleiden van kinderen tijdens kankerbehandelingen. Behandelingen waar geen andere mensen bij aanwezig kunnen zijn door de gebruikte straling. Maura Kruk, leerling opleiding Verzorgende van ROC Rijn IJssel: “We hebben bedacht de ouders van het patiëntje vooraf te betrekken, zodat we weten wie het kind is en waar het van houdt. Zo maken we het contact van de robot met het kind heel persoonlijk.” Ook werd gekeken hoe robots ingezet kunnen worden voor leesbevordering. De deelnemende groepen zijn enthousiast.