Leraren in het basisonderwijs ervaren vooral door alle administratie grote werkdruk. Dat blijkt uit een onderzoek onder basisschoolleraren van de regionale omroepen in samenwerking met de NOS. Dit meldt RTV Utrecht.
Burn-out
Van de ongeveer 90 leerkrachten uit het basisonderwijs die RTV Utrecht ondervroeg, zegt een vijfde wel eens een burn-out te hebben gehad. Daarnaast blijkt dat ruim 70 procent van de ondervraagden vaak overuren maakt en 37 procent bang is om uit te vallen door de hoge werkdruk.
Kleinere klassen
Volgens de Algemene Onderwijsbond (AOb) is het belangrijkste dat de klassen kleiner worden, dat leidt dan ook tot minder administratie. Tevens kan een onderwijsassistent een deel van de administratie op zich nemen. Tenslotte zouden schoolbesturen meer vertrouwen moeten geven aan hun personeel. Het is onnodig om dat voortdurend tot achter de komma te controleren, aldus de bond.
Afspraken door scholen zelf
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt dat de regeldruk komt door regels en afspraken die scholen zelf maken. "Er zijn grote verschillen in hoe scholen omgaan met hun administratie." Het ministerie wil als dat nodig is, overbodige regels afschaffen. Tevens wil het ministerie in overleg met vakbonden en onderwijskoepels interne regeldruk binnen scholen terugdringen.