Leerlingen van het Calvijn College in Tholen deden mee aan een internationaal project over water. Met leerlingen uit Italië, Griekenland en Turkije leerden ze dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze op het eerste gezicht dachten.
Alice in Waterland
Nelleke Krijger, docente Engels op het Calvijn College in Tholen, vindt het belangrijk dat haar leerlingen (vmbo-2) contact maken met leeftijdsgenoten in andere landen. Via een internationale online community (eTwinning) voor het onderwijs, zette ze met collega’s in Italië, Griekenland en Turkije het project Alice in Waterland op. 'We willen leerlingen op een leuke manier laten leren, dat ze hun taalvaardigheid Engels in de praktijk oefenen met leeftijdsgenoten uit het buitenland. Het thema Water was onze rode draad. We hebben ons verdiept in mythes en in de economische en sportieve gevolgen van het wonen aan het water.'
Leren over elkaars land
De leerlingen onderzochten welke mythische verhalen over water de ronde doen in hun land. Zo waarschuwden Zeeuwse ouders vroeger hun kinderen om niet te dicht bij de waterkant te komen omdat ze anders worden gegrepen door een monster, Jan Haak. Griekse en Turkse leerlingen maakten presentaties van hun legendes over watergodinnen en monsters. Watersport was ook een onderwerp: elke klas maakte filmpjes die ze op de Twinspace (online samenwerkplek) postten van hun favoriete sport: suppen, surfen of waterpolo. Ook over de economische kant hebben ze presentaties gemaakt, over het toerisme en de visserij die belangrijk voor deze landen zijn. En geschiedenis. Zo was de Zeeuwse watersnoodramp en de Deltawerken voor de kinderen in Zuid-Europa een eye opener.
Verruimde blik
Door het gebruik van de online community kunnen leerlingen met elkaar in contact komen en iets leren over elkaars land, vanuit hun eigen klaslokaal. De Zeeuwse docente vindt het positief dat het internationale project de blik verruimt: 'Leerlingen die eerst met een negatieve blik naar een land keken, zeggen nu: ik zou er best op vakantie willen, want de kinderen daar zijn eigenlijk net zoals wij.'