Bij PrimaOnderwijs willen we onderwijsprofessionals inspireren om het beste uit zichzelf en hun vakgebied te halen. Met de blogreeks ‘verhalen uit de praktijk’ geven we een kijkje in de keuken bij collega’s die graag hun tips en ervaringen delen. Lisa van Bennekom, muziekdocente op Het Baarnsch Lyceum, deelt haar ervaring met het geven van online les.
Het is 10.45 uur en mijn leerlingen druppelen één voor één het scherm van mijn laptop binnen. ‘Goedemorgen,’ roep ik enthousiast vanuit mijn slaapkamer. ‘Camera’s aan graag!’ Niet echt van harte ploppen er wat camera’s aan. Ik zie een pluk haar en een half voorhoofd. Er komt een rookmelder in beeld en een jongen met een hoody tot ver over zijn hoofd getrokken. Maar gelukkig ook wat vriendelijke gezichten die verwachtingsvol de camera in kijken.
Geen zin
‘Vandaag gaan we starten met een zangopdracht of rapopdracht,’ zeg ik vrolijk. Ik zie dat een jongen rechts bovenin in mijn scherm zijn handen voor z’n gezicht slaat. ‘Heb je er geen zin in?’, vraag ik. Hij schudt van ‘nee’. Ik negeer het maar even en begin met het uitleggen van de opdracht. Dan gaat er een microfoon aan. ‘U denkt toch niet dat ik ga zingen of rappen mevrouw,’ roept een andere jongen. ‘Dat ga ik dus echt niet doen!’
Geduldig leg ik uit dat het toch echt de bedoeling is dat hij dat wél gaat doen en licht nog even toe dat ik hem de keuze geef tussen zelf een rap maken óf een lied zingen. Op die manier hoop ik ook de leerlingen die niet graag zingen te kunnen motiveren. Ik moet praten als Brugman, maar uiteindelijk wil hij dan wel beginnen met het maken van een beat voor bij zijn rap met behulp van een leuke app.
Videoclip
Zouden leerlingen dit soort dingen nou ook roepen tegen de wiskundedocent of biologiedocent?, vraag ik me even later af als iedereen aan het werk is. ‘U denkt toch niet dat ik die som ga maken!’ Ik kan het me bijna niet voorstellen. Het blijft nog steeds een kunst om het belang van het vak Muziek naar leerlingen in het vo goed over het voetlicht te brengen. Dan plopt er een bericht in de Google Hangout op: ‘Mevrouw, mogen we ook een videoclip maken bij de zangopdracht?’ ‘Natuurlijk!,’ typ ik terug en sluit zo weer hoopvol de muziekles af.
------
Over Lisa van Bennekom
Lisa van Bennekom is muziekdocente op Het Baarnsch Lyceum en werkt daarnaast freelance als redacteur en zangdocent bij Muziekles4kids (www.muziekles4kids.nl). Ze studeerde Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam en voltooide de Master Kunsteducatie. Haar passies zijn (meerstemmig) zingen, schrijven en fotograferen.
Reacties