Bij PrimaOnderwijs willen we onderwijsprofessionals inspireren om het beste uit zichzelf en hun vakgebied te halen. Met de blogreeks ‘verhalen uit de praktijk’ geven we een kijkje in de keuken bij collega’s die graag hun tips en ervaringen delen. Linda Hulzebosch en John Tieman, docenten dienstverlening en producten aan de resp. Greijdanus Hardenberg en SG de Nieuwe Veste Hardenberg, vertellen over hun ervaring met leerresultaten bij beroepsgerichte praktijkvakken.
Een groep leerlingen (klas 4 VMBO) mag kiezen tussen verschillende beroepen. Er staat ook logistiek tussen. Leerling Roos heeft geen idee wat logistiek is. Zelfs als je haar vraagt of ze eens na wil denken over het beroep, haalt ze haar schouders op. Hoe zorg je dat leerlingen een helder beeld krijgen van beroepen op de markt? En in dit specifieke geval, hoe kun je leerlingen het beste vertellen wat logistiek inhoudt? In deze blog vertellen we meer over onze aanpak.
Benaderen van bedrijven
Een keuze maken voor vervolgonderwijs is niet eenvoudig. Zeker niet als je niet precies weet wat je later wilt worden. Er zijn tal van mogelijkheden. Door bedrijven te benaderen en te vragen om rondleidingen, krijgen leerlingen een kijkje in de keuken en zien ze hoe beroepen werken in de praktijk. Heel veel bedrijven staan open voor rondleidingen, omdat zij toch ook graag zien dat leerlingen gaan kiezen voor hun sector. Zo ook voor logistiek, de leerlingen zien achter de schermen hoe werknemers hun taken uitvoeren en wat er allemaal bij komt kijken. Linn een leerling uit klas 4 zegt: 'Hier leer je wel 10 keer zoveel meer van, dan alleen maar van theorie.'
Buiten de vertrouwde omgeving
Het is maandagochtend en klas 4 van het VMBO heeft standaard praktijkles in het rooster staan. Ze gaan in verschillende kleine groepen op pad. De ene groep gaat koken, een andere groep heeft techniek en weer een andere groep gaat de strijd met de elementen aan tijdens een les outdoor.
De lessen vinden niet plaats binnen de vertrouwde muren van hun eigen omgeving. Er is verbinding gezocht met een MBO school in de buurt. Het doel van deze verbinding is om leerlingen te laten leren in een omgeving waar ze later eventueel terecht komen met hun vervolgopleiding.
'Moet ik daar dan helemaal naar toe fietsen?'
De gastheer voor deze ochtend is het Alfa College. Het Alfa College is op fietsafstand van de eigen school. De standaard vraag op vrijdag of maandagochtend beweegt zich weer door de ruimte: “Moet ik daar dan helemaal naar toe fietsen?” Zie het als je route naar succes; je moet eerst investeren voordat je resultaat ziet.
“Uniformberoepen lijken me wel leuk”
Een aantal leerlingen van klas 4 heeft gekozen voor uniformberoepen. Dit is de eerste praktijkles die de leerlingen krijgen dit schooljaar. De leerlingen gaan naar een outdoor locatie en krijgen daar een zwaar programma, zodat ze echt ervaren wat een fitheidstest inhoudt en hoe deze gegeven wordt. Leerling Peter lijkt dit wel erg leuk, maar weet hij ook dat je ieder jaar een fitheidstest moet doen?
Enkele leerlingen hebben het programma volgehouden. Peter vond het superleuk en was ook erg enthousiast, maar Inge vond het te zwaar en weet nu al dat dit niet is wat ze gaat kiezen.
Weten is niet genoeg
We moeten het toepassen
Willen is niet genoeg
We moeten het doen
Johan Wolfgang von Goethe
Wij zijn van mening en hebben ervaren dat het beste leerresultaat bij beroepsgerichte praktijkvakken tot stand komt door het te zien of door het te ervaren.
Deze samenwerking met externe partijen, heeft ook nog een voordeel dat bedrijven het nut zien van rondleidingen voor leerlingen, zodat de leerlingen enthousiast gemaakt kunnen worden voor een vervolgstudie binnen hun sector.
Reacties