Bij PrimaOnderwijs willen we onderwijsprofessionals inspireren om het beste uit zichzelf en hun vakgebied te halen. Met de blogreeks ‘verhalen uit de praktijk’ geven we een kijkje in de keuken bij collega’s die graag hun tips en ervaringen delen. Marc van Demen, instructeur D&P op het Montessori College Groesbeek, en Rowdy Janssen, docent D&P en vertrouwenspersoon op het Over Betuwe College Huissen, zetten de mogelijkheden van het vak D&P uiteen.
Tijdens een les Dienstverlening & Producten steekt Yasna haar vinger op. ‘Meneer’ roept ze door de klas. ‘Mag ik u iets vragen?’ Ik loop naar haar tafel toe en antwoord met ‘Maar natuurlijk.’ ‘Waarom bent u eigenlijk docent geworden?’ ‘Daar is toch helemaal niks aan?’ Voordat ik überhaupt antwoord kon geven viel Davy, die naast Yasna zit, mij in de rede. ‘Ja, ik word later echt geen docent. Dat is niks voor mij.’
Ik vertel beide leerlingen waarom ik docent ben geworden. ‘Ik werk graag met jonge mensen en ik denk dat ik hen wat kan leren en dat ik wat van hen kan opsteken.’ Daarna stel ik de leerlingen een wedervraag. ‘Wat willen jullie dan worden?’ Beide leerlingen halen hun schouders op. Ze hebben nog geen idee.
Gamedesigner, voetbaltrainer en influencer
Beide leerlingen zijn 14 jaar jong. Bezig met van alles en nog wat, maar niet met later. Later klinkt nog zo ver weg. Het keuzeaanbod betreft beroepen is zeer ruim. Davy houdt van gamen. Yasna is helemaal weg van voetbal. Davy gamet graag en deelt zijn game-activiteiten op YouTube. Yasna showt haar voetbal skills op TikTok. Beide leerlingen scheppen op over het aantal volgers dat ze online hebben. Dit vinden ze leuk. Het is hun hobby. Talent is bij beide leerlingen zichtbaar aanwezig. Is hun hobby ook onderwijs? Nee toch? Of juist wel? Ik vertel beide leerlingen dat ze van hun hobby hun werk kunnen maken. Verbaasd kijken ze mij aan. Yasna is aanvoerster van haar voetbalteam. Ik leg Yasna uit dat je bij de module ‘organiseren van een activiteit’ competenties aanleert waarover bijvoorbeeld een voetbaltrainer moet beschikken. Denk hierbij aan het managen van een voetbalteam of het opzetten van een internationaal toernooi. Ik vertel Davy dat bij D&P ook veel aandacht wordt besteed aan het maken van een multimediaproduct. De vaardigheden welke leerlingen bij deze module leren zijn heel divers; van het ontwerpen van een applicatie en het maken van een digispel tot het bouwen van een website en het promoten ervan via sociale media.
Eigen baas
Veel vmbo-leerlingen zijn praktisch ingesteld en werken graag met hun handen. Deze leerlingen zijn vaak doeners, geen denkers. Tijdens de lessen Dienstverlening & Producten starten leerlingen hun eigen onderneming. Ze zijn dan eigen baas, waarbij ze een product naar eigen keuze maken en verbeteren. Denk hierbij aan een eigen ontworpen kledingstuk, stoel of bordspel. Voorafgaand aan het maken van dit product krijgen ze tools aangeleerd waardoor ze dit product kunnen presenteren, promoten en verkopen.
Dienstverlening & Producten
In het voortgezet onderwijs levert het vmbo jaarlijks de meeste examenkandidaten. Dienstverleningen & Producten is een veelzijdig, breed oriënterend en inmiddels het grootste vmbo-profiel. Het is vernieuwend en biedt toekomstperspectief voor leerlingen zoals Yasna en Davy. Ze kunnen hun talenten, met behulp van keuzevakken verder ontwikkelen en uitbouwen. Ze leggen met de juiste intrinsieke motivatie de basis voor hetgeen wat ze graag willen: van hun hobby hun beroep maken. Nadat Yasna en Davy meer inzicht hebben gekregen over het profiel Dienstverlening & Producten komen ze met de volgende conclusie: ‘Dus ik kan worden wat ik wil!'
Reacties