Bij PrimaOnderwijs willen we onderwijsprofessionals inspireren om het beste uit zichzelf en hun vakgebied te halen. Met de blog- en interviewreeks ‘verhalen uit de praktijk’ geven we een kijkje in de keuken bij collega’s die graag hun verhalen, tips en ervaringen delen. Janneke Oosterman, schoolleidster op CBS Tamarinde in Zaandam en ambassadeur van de baan van het leven, vertelt over haar ervaring met werken op een school in een zogenoemde kwetsbare wijk, waar veelal kinderen zitten met een migratieachtergrond.
‘Vandaag was ik op het plein in gesprek met twee kinderen uit groep 7, die een conflict hadden. De jongen wilde het graag oplossen, het meisje niet. Er kwam een kleuter bij me staan, die graag iets wilde vertellen. Ik zei dat ik even geen tijd had, omdat ik in gesprek was met die twee kinderen. De kleuter bleef erbij staan, zonnebrilletje op. Ze luisterde aandachtig en toen het even stil was, zei ze: 'Dit is niet zo vreedzaam.'
Toen ik de kleuter vertelde dat ze later beslist mediator zou kunnen worden, wilde ze graag weten wat een mediator was. Ik vertelde dat een mediator andere kinderen helpt om een conflict op te lossen, waarop ze zei: 'Oh, dat doe ik al zo vaak.'
Collega Ellen vertelt me deze anekdote en we raken samen aan de praat. Hoe zou onze school eruit zien als alle kinderen vreedzaam samen leren en werken? Onze school, met veelal kinderen met een migratieachtergrond, staat in een zogenoemde kwetsbare wijk. De wereldproblematiek is letterlijk voelbaar in de wijk en de school. In hoe kinderen en ouders met elkaar omgaan. Anders zijn leidt namelijk makkelijk tot conflicten. Het anders zijn van anderen is moeilijk te accepteren. In de meest ideale situatie denkt en doet de ander zoals jij.
Dat is echter niet de realiteit. Anders zijn hoort bij het leven. Verschillen tussen culturen, volken en mensen zijn er altijd geweest en zullen altijd bestaan. Soms lijkt een samenleving waarin diversiteit geaccepteerd en gewaardeerd wordt ver weg. Tegenstellingen lijken niet te overbruggen. De langdurige oorlog in Jemen waar geen einde aan komt, de problemen die lhgtb-ers nog steeds tegenkomen in Nederland, maar ook het diepgewortelde racisme in de samenleving, tot zelfs in de Britse Koninklijke familie aan toe. Het zijn slechts voorbeelden. Ieder ondervindt wel iets van het anders-zijn in het leven.
Als het volwassenen al niet lukt om vreedzaam om te gaan met elkaar, waarom zou het kinderen dan wel lukken? Is het reëel om te veronderstellen dat we in het onderwijs kinderen kunnen socialiseren? Op de momenten dat deze vragen dichtbij komen, houd ik me vast aan de uitspraak van Nelson Mandela:
Reacties