Door corona maakten scholen een flinke digitaliseringsslag. Laten we de crisis nu als kans zien om verder te innoveren, zegt universitair docent Leren en innoveren met ICT Howard Spoelstra. ‘Nieuwe technologieën kunnen onderwijs zoveel leuker, efficiënter en effectiever maken.’ Hoe? Dat leer je aan de master Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit.
De Open Universiteit doet al jaren onderzoek naar onderwijsinnovatie en staat bekend als koploper in digitaal onderwijs. Spoelstra: ‘Tijdens de crisis deelden we onze kennis met docenten van scholen in het hele land. De belangstelling voor onze webinars Digitale Didactiek was enorm.
We leerden docenten onder meer dat goed online onderwijs verder gaat dan een klassikale les delen via Teams of Zoom. Het vraagt om andere type lessen, instructies, werkvormen en beoordelingsmethoden.’
Traditionele lessen aanvullen
Gelukkig zitten leerlingen nu weer gewoon gezellig in de klas. Maar dat betekent volgens Spoelstra niet dat het onderwijs dus weer rustig kan stoppen met verdere digitalisering. ‘Met goed activerend digitaal onderwijs kun je de traditionele lesmethoden in en buiten de klas aanvullen en verbeteren. Corona maakte de tijd rijp voor de grote sprong voorwaarts.’
Onderwijs innoveren met ICT
De master Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit biedt daarom vanaf dit najaar een nieuwe technologische afstudeervariant. Deze start met de cursus Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT. Spoelstra: ‘De cursus springt in op nieuwe digitale ontwikkelingen en trends binnen het onderwijs. Studenten leren onder meer hoe ze bestaande technologieën kunnen integreren en verder ontwikkelen, eventueel in de eigen onderwijsorganisatie. Wij denken dat veel docenten van plan zijn om deels digitaal te blijven werken. En geloven dat de kracht van goed onderwijs ligt in de combinatie online en offline leren. Een mooi en simpel voorbeeld is ICT die samen leren en werken mogelijk maakt met klasgenoten, andere scholen of experts van buiten het onderwijs. Daar wordt het onderwijs leuker en het werk van docenten makkelijker van.’
Mini-games
In de cursus Onderwijs Ontwerpen en Innoveren met ICT verdiepen studenten zich in diverse technologieën zoals kunstmatige intelligentie, serious games, gamification, mobiel leren, augmented reality, learning analytics dashboards en multimodale systemen. Daarnaast maken studenten zelf een innovatieplan rond een van de acht bestaande innovaties die de Open Universiteit zelf ontwikkelde. Spoelstra: ‘Een aantal van deze innovaties is toepasbaar in het primair en voortgezet onderwijs. Denk aan een mini-game die leerlingen onopgemerkt iets leert. Een chatbox die veel gestelde vragen van leerlingen beantwoordt. Of een mobiele app waarmee leerlingen in een bepaalde context een vreemde taal oefenen. Docenten leren wat deze innovaties voor hun onderwijs kunnen betekenen en wat ze moeten doen om ze op school te implementeren.’
Werk en studie combineren
De Open Universiteit biedt zelf natuurlijk ook een mix van zelfstudie, online lessen en enkele fysieke bijeenkomsten. Het grote voordeel is dat je daardoor op afstand en in je eigen tempo kunt studeren. ‘Veel studenten die onze master Onderwijswetenschappen doen, komen ook uit het basis- en middelbaar onderwijs’, vertelt Spoelstra. ‘Ze staan voor de klas én studeren. Mooi is dat ze daardoor direct met onze lesstof aan de slag kunnen om hun eigen leerlingen en collega’s te helpen. Bij ons krijgen ze de handvaten aangereikt om onderwijsmethoden te onderzoeken en te verbeteren. En ja, natuurlijk vergroten ze daarmee ook hun eigen carrièreperspectief.’
Heb jij interesse in onderzoek en onderwijs aan de Open Universiteit? Lees hier meer over de master Onderwijswetenschappen.
Reacties