Met een ruime en aantrekkelijke collectie die is afgestemd op de leesontwikkeling van het kind, zet een school haar deuren open naar leesbevordering en leesplezier. Het plezier start bij het aanbieden van het juiste boek voor het juiste kind, maar hoe pak je dit als school aan en hoe zorg je ervoor dat lezen weer écht leuk wordt?
‘Kinderen zeggen weleens: ik hou niet van lezen, behalve als het een leuk boek is’, lacht Bart Droogers van Stichting Lezen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat er voor elk kind een leuk boek te vinden is, maar daar kunnen ze wel hulp bij gebruiken. Mede daarom hebben Stichting Lezen en de bibliotheeksector ruim tien jaar geleden de Bibliotheek op school in het primair onderwijs geïntroduceerd. De lokale bibliotheek helpt scholen om leesbevordering een structurele plek in het onderwijs te geven; onderdeel daarvan is het opzetten en onderhouden van een eigen schoolbibliotheek. Hierbij kunnen scholen kiezen voor samenwerking met Stichting NBD Biblion. Zij helpen bibliotheken en scholen bij het samenstellen en actueel houden van een aantrekkelijke collectie met fictie en informatieve boeken. Marjolein Nadorp van Stichting NBD Biblion vertelt: ‘Veel scholen komen eens per jaar langs bij NBD Biblion om zich in onze bibliotheekwinkel ook persoonlijk te laten adviseren.’ Daarnaast levert NBD Biblion duurzame collecties met boeken die verstevigd zijn in hun eigen binderij. ‘Kinderen kunnen op de boeken gaan stampen, de boeken gaan niet stuk.’ De Bibliotheek op school adviseert een collectie met 5 tot 7 boeken per leerling. Zo hebben leerlingen de ruimte om iets te kiezen dat ze aanspreekt. Hoe kunnen leerlingen hierbij geholpen worden?
Boekaanbevelingen
Als onderdeel van de Bibliotheek op school komt er wekelijks of tweewekelijks een leesconsulent op school langs. Bart vertelt: ‘Een leesconsulent kent veel jeugdboeken: populaire series, boeken die je meetrekken in een spannend verhaal of bijvoorbeeld meer literaire boeken voor kinderen die veel lezen, zoals boeken die bekroond zijn met de Gouden Griffel. Maar ook laagdrempelige boeken zoals graphic novels, dat zijn beeldverhalen met weinig tekst, of luisterboeken. Die zijn heel geschikt voor niet-lezers: ze worden een verhaal ingetrokken, het sluit aan bij hun belevingswereld en hun woordenschat gaat omhoog door het luisteren.’
Een andere manier om lezers goede, verrassende boekaanbevelingen te doen, is met behulp van Bookarang, dat sinds begin dit jaar onderdeel van NBD Biblion is. Bookarang combineert liefde voor literatuur met kennis van kunstmatige intelligentie. Marjolein: ‘Een boek uitkiezen met Bookarang werkt heel anders dan je gewend bent. Niet op basis van populariteit of andermans gedrag, maar de technologie neemt de inhoud van het boek en de voorkeuren van de lezers als uitgangspunt. Hiermee willen we het voor iedereen relevant en makkelijk maken om het juiste te boek te kiezen en het leesplezier weer terugkrijgen.’ Bookarang is nu al beschikbaar voor volwassenenliteratuur, later in het jaar ook voor jeugdboeken.
Activeren van leerlingen
Een rijke collectie en een boek vinden dat bij je past is één ding, maar hoe activeer je je leerlingen op een leuke aansprekende manier? De leesconsulenten van de Bibliotheek op school geven onder andere interactieve werkvormen om het lezen te bevorderen; ofwel zelf in de klas, ofwel als training aan leerkrachten. Bart: ‘De Boekenkring is een mooie werkvorm. Kinderen zitten in een kring en praten over boeken. Dat kan heel divers. Kleuters die in een prentenboek hun favoriete illustratie aanwijzen en vertellen waarom. Of kinderen uit groep 5 die hun leukste mop mogen voorlezen uit een moppenboek. Of groep 8 maakt een quiz na het lezen van een informatief boek. Ook kan de leerkracht met de klas in gesprek gaan over de hoofdpersoon uit het voorleesboek.’ Een andere manier om kinderen te inspireren is de boekpromotie. ‘Dat werkt als een tierelier, omdat de leesconsulent zijn of haar eigen enthousiasme over een boek kan overbrengen op de kinderen.’
NBD Biblion maakt voor het activeren van leerlingen gebruik van SkillsDojo, hét platform voor de vaardigheden van de toekomst en sinds begin dit jaar onderdeel van NBD Biblion. Op het platform vind je ruim 100 verschillende interactieve missies geschikt voor kinderen van 6 tot en met 14 jaar. Deze missies bestaan uit instructievideo’s en lesmaterialen om samen met je leerlingen aan de slag te gaan met de vaardigheden van de toekomst. Marjolein: ‘Samen met 8 bibliotheken heeft SkillsDojo bijvoorbeeld een speciale missie rondom leesplezier en leesbevordering ontwikkeld. Hierin gaan kinderen een app bouwen van hun favoriete boek. Het gaat dus niet alleen om lezen. Via de missies leren kinderen zelfstandig en klassikaal alles over digitale vaardigheden. Ook leren ze nieuwe manieren om te communiceren, zich creatief te uiten en hun eigen ideeën te presenteren. Een win-win dus.’
Stichting Lezen en Stichting NBD Biblion organiseren in oktober respectievelijk een webinar over de schoolbibliotheek in het basisonderwijs en de mediatheek in het voortgezet onderwijs. Houd voor meer informatie hun social media kanalen in de gaten.
Ga voor meer informatie over de Bibliotheek op school naar: www.debibliotheekopschool.nl of neem contact op met de lokale bibliotheek.
Wil je meer nieuws over leesbevordering, literatuureducatie en onderzoek naar lezen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Stichting Lezen: www.lezen.nl/inschrijven-nieuwsbrief
Ga voor meer informatie over een boekencollectie voor jouw school en SkillsDojo naar: https://www.nbdbiblion.nl/onderwijs
Wil je meer informatie over de collectie, Bookarang en SkillsDojo? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van NBD Biblion: www.nbdbiblion.nl/aanmelden-nieuwsbrief
Reacties