Het Nederlandse onderwijs laat talenten van leerlingen en studenten onbenut. Dit constateert de Inspectie van het Onderwijs in De Staat van het Onderwijs 2015/2016. Dit wordt deels veroorzaakt door te grote verschillen tussen scholen. Ook de vorige jaar geconstateerde kansenongelijkheid tussen leerlingen van laag- en hoogopgeleide ouders speelt een rol.

Te grote verschillen tussen scholen

De verschillen in de resultaten die scholen halen zijn te groot. De slagingspercentages in het voortgezet onderwijs verschillen sterk: van 75% tot 100%. In Nederland is in vergelijking met alle landen die aan het Pisa-onderzoek meedoen, het verschil tussen vo-scholen het grootst. In het po blijken kinderen van een school soms tien tot twintig punten lagere resultaten te halen op de eindtoets dan kinderen op andere scholen met dezelfde leerlingsamenstelling. Dit heeft tot gevolg kinderen soms één of twee niveaus lager terecht komen in het vervolgonderwijs dan leeftijdsgenoten met dezelfde capaciteiten.

Grote vrijheid scholen

Scholen hebben in Nederland een grote vrijheid het onderwijs naar eigen inzicht in te richten en geeft dit veel ruimte voor onderwijsvernieuwing. Dit mag echter niet ten koste gaan van het benutten van talenten van leerlingen. Op dit moment maakt het voor de toekomst van leerlingen te veel uit op welke school ze terechtkomen, aldus de Inspectie van het Onderwijs.

Kansenongelijkheid

In 2016 constateerde de inspectie dat de kansenongelijkheid tussen kinderen van laag- en hoogopgeleide ouders vergoot is. Het afgelopen jaar zijn er wel stappen gezet, zo zijn twee keer zoveel basisschooladviezen naar boven bijgesteld na de uitslag van de eindtoets. Echter werden vooral de adviezen van kinderen van hoogopgeleide ouders bijgesteld.

Minder leerlingen die goed presteren

De gemiddelde prestaties in het Nederlandse onderwijs zijn hoog. Wel is de afgelopen twintig jaar het aantal leerlingen dat goed presteert flink teruggelopen.

Goede scholen laten zien dat het beter kan

Uit de verschillen tussen scholen blijkt dat er meer gehaald kan worden uit de talenten van leerlingen. De combinatie van goede leraren, schoolleiders en bestuurders is hierbij essentieel. Zij kunnen vanuit een gezamenlijke visie en continue professionalisering veel bereiken.

Bovengemiddelde scholen

Op scholen die bovengemiddeld presteren ziet het onderwijs er daadwerkelijk anders uit. Er worden hoge ambities gesteld en de leerlingen worden goed gevolgd. Het onderwijs wordt vormgegeven door sterke teams en schoolleiders, en er is veel aandacht voor professionalisering en verbetering. De besturen ondersteunen de scholen hierbij.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang