Stepping Stones Junior is de nieuwste methode Engels van Noordhoff Uitgevers. Het is een methode voor eenvoudig en stapsgewijs Engels in alle groepen waarin communicatie centraal staat. Hierdoor leren leerlingen op een natuurlijke manier Engels en gaan ze met voorsprong naar de brugklas. ‘We merken dat onze leerlingen sterker zijn in Engels, vooral met praten’, aldus bovenbouwleerkracht Hanne Schipper van RKBS De Springplank in Huizen.
Hanne en haar collega Gerda Kos werken nu voor het tweede schooljaar met de methode. ‘We kregen van oud-leerlingen terug dat ze in de brugklas onvoldoende vaardig waren in Engels’, vertelt Gerda, die les geeft in groep 8. ‘Hun niveau was duidelijk lager dan dat van kinderen van andere basisscholen. We hebben daarom besloten om in de hele school lessen Engels te gaan geven, met een nieuwe methode. Hoe eerder we leerlingen laten kennismaken met Engels, hoe hoger hun niveau is als ze de school verlaten.’ Onderzoekers benadrukken bovendien dat vroeg beginnen met Engels het taalbewustzijn van kinderen verhoogt.
"Ook nieuwe ouders vragen er naar"
Het is de trend op meer scholen om eerder te beginnen met Engels. Hanne: ‘Nieuwe ouders vragen er ook naar. De wens ligt er blijkbaar en het is voor ons reden om er actief op in te zetten.’ In een projectgroep bekeken ze zichtzendingen van diverse methoden en vroegen Noordhoff Uitgevers een presentatie te geven over Stepping Stones Junior. ‘Deze methode sprak ons meteen aan’, vertelt Hanne. ‘De uitgever heeft ons alle ins en outs verteld en met een proeflicentie hebben we gekeken of het in de praktijk ook bevalt. Kort voor de zomer hebben we de knoop doorgehakt!’
Doorgaande leerlijn Engels
Het is mogelijk om vanaf groep 1 met Stepping Stones Junior te werken. De methode volgt de natuurlijke taalontwikkeling van kinderen en bouwt op van luisteren en spreken naar lezen en schrijven. Na groep 8 hebben leerlingen met 1100 woorden een ruime woordenschat. De lessen sluiten aan op Stepping Stones, de meest gebruikte methode in het voortgezet onderwijs. Hierdoor leren kinderen Engels in een doorgaande leerlijn. Op RKBS De Springplank werken leerlingen nu vanaf groep 5 met Stepping Stones Junior. In groep 3 en 4 loopt een proef met de methode. ‘Het belangrijkste pluspunt voor ons is dat Stepping Stones Junior aansluit bij de methode van veel middelbare scholen’, vertelt Gerda. ‘Ook is de methode heel compleet, dat misten we bij onze vorige methode, waarbij het vooral ging om woordjes oefenen. Nu werken we ook meer aan zinsbouw en het gebruik van werkwoorden.’
"Het gaat er vooral om dat je de hele les in het Engels praat"
Iedereen is enthousiast, al was het wel een dingetje om alleen Engels te spreken in de les. ‘Ik vond het in het begin best lastig om Engels te praten’, geeft Gerda toe. ‘Ik beheers de taal goed maar was bang dat het niveau heel hoog moest zijn. Het gaat er echter vooral om dat je de hele les in het Engels praat. Met gebaren, zonder alles continu te vertalen. Daarvoor moest ik een knop omzetten en in het begin was het zoeken.’
Ook Hanne moest een drempel over. ‘Gelukkig mag je er als mens staan, nadenken over woorden en ze opzoeken. Net als de leerlingen weten wij soms een woord niet. Zij vonden het in het begin ook spannend. Het helpt om daar eerlijk over te zijn. Kinderen zien dat het niet perfect hoeft te zijn maar dat je het vooral moet doen. Nu is het voor iedereen duidelijk: zodra de les begint, praat je Engels.’ De methode geeft hulpzinnetjes en die hebben de leerkrachten in het begin veel gebruikt. ‘Nu zit het wel in mijn systeem en heb ik de suggesties minder nodig’, vertelt Gerda.
"De leerlingen vinden de digitale spelletjes ook erg leuk, van galgje tot het maken van een happertje"
Zowel de leerlingen als de leerkrachten kunnen de verschillende werkvormen erg waarderen. Hanne: ‘De leerlingen moeten veel samenwerken en actief met elkaar praten. Ze vinden de digitale spelletjes ook erg leuk, van galgje met een robot tot het maken van een happertje met letters en opdrachten. Er zit veel variëteit in de methode. Leerlingen luisteren niet alleen maar moeten ook dingen doen. De handleiding geeft veel suggesties voor de spelvormen. Ook staan er in de digitale omgeving veel mogelijkheden voor activiteiten bij de les.'
Gefaseerd invoeren
Inmiddels vinden sommige leerlingen de lessen zelfs te makkelijk, merkt Gerda. ‘Dat komt ook doordat we Stepping Stones Junior gefaseerd invoeren. Hierdoor werken ze nu in groep 8 met materiaal voor groep 7. We zijn dus nog niet waar we zouden moeten zitten, maar ze hebben het snel opgepakt. Engels praten gaat nu al duidelijk beter en niet met woordjes vanaf een blaadje. De leerlingen stellen ook vragen in het Engels. Dat was even schakelen voor ze, maar ze zijn er snel handig in.’
"Engels is nu leuk, waar het eerder frustratie opleverde"
Eind volgend jaar zitten de leerlingen helemaal op niveau en dan zou hun kennis moeten aansluiten op de lessen op de middelbare school. ‘We merken nu al dat onze leerlingen sterker zijn in Engels, vooral met praten’, aldus Hanne. ‘Het stampwerk kostte ze voorheen veel moeite. Nu hebben we vaak zoveel behandeld in de les, dat een toets eenvoudig is.’ Gerda vult aan: ‘Engels is nu leuk, waar het eerder frustratie opleverde. De leerlingen hebben geen huiswerk en leerbladen zijn niet langer nodig. De aanpak is heel simpel: je spreekt Engels. English is fun! Zeker met Stepping Stones Junior.'