Hoe weet je waar je leerling staat, zodat je de juiste oefeningen aanbiedt? Met het methode-onafhankelijke Spelling in de lift adaptief ga je gericht, individueel en adaptief aan de slag voor een hoger spellingsniveau. De methode is niet alleen geschikt voor het inhalen van leervertragingen, maar juist ook als onderhoudslijn naast een methode. Dat is belangrijk voor betere resultaten én het zorgt voor meer schrijf- en leesplezier!
Goed spellen - dat biedt plezier en zekerheid bij het schrijven. Maar het afgelopen schooljaar liepen veel leerlingen onder meer hierin leervertraging op. Het Nationaal Programma Onderwijs biedt scholen daarom de komende tijd financiële ondersteuning om dit weer in te halen. Maar hoe weet je nou waar je leerling staat en welk onderdeel aandacht nodig heeft? Het methode-onafhankelijke Spelling in de lift adaptief helpt je uit de brand! Door de nulmeting weet je precies het huidige niveau van je leerling en welke spellingcategorieën extra aandacht nodig hebben. Daarnaast krijg je aanbevelingen voor de meest effectieve aanpak, inclusief passende oefeningen.
Waar de leerling aan toe is
Spelling in de lift adaptief is een aanvullend spellingsprogramma dat je naast je huidige methode kan gebruiken om leerlingen weer op niveau te krijgen. Hoe dat werkt? Je begint met een nulmeting via de digitale instaptoets die aansluit op de didactische leeftijd van de leerling (deze gaat tot een jaar terug). De toets behandelt alleen spellingcategorieën waar de leerling aan toe zou moeten zijn, in lijn met de SLO-doelen. Ook klankherkenning wordt hierin meegenomen. Via het dashboard ontdek je direct waar je leerlingen goed in zijn en op welke gebieden ze vertraging hebben opgelopen.
Waarom juist spelling?
Spelling is een belangrijk onderwerp dat invloed heeft op een veel breder vlak in het leven, dan enkel een woord correct schrijven. Goed schrijven is voor elk vakgebied essentieel. En door goed te leren schrijven, gaan leerlingen tegelijk ook beter lezen. Goed voor het leesniveau, maar ook om andere (school)teksten, opdrachten en boeken beter te snappen. De invloed daarvan laat zich natuurlijk zien in het schrijf- en leesplezier van de leerling en de zelfverzekerdheid die daarvan uit straalt.
Spelfouten zorgen vaak voor onduidelijkheden in teksten, reflecteren negatief terug op de leerling en zorgen voor onzekerheid. Een achterstand in spelling kan er ook voor zorgen dat leerlingen telkens spellingsregels of woorden moeten opzoeken, waardoor ze minder inhoudelijk focussen op de tekst. En vanuit onzekerheid kunnen ze terughoudend worden met schrijven, waardoor ze de vaardigheid minder goed onderhouden.
Spelling is ook een belangrijk onderdeel van de Cito-toets en heeft daarmee invloed op de verdere onderwijsloopbaan van de leerling. En wanneer leerlingen later de arbeidsmarkt op gaan is het cruciaal dat ze goed kunnen spellen. Spelfouten zorgen voor misverstanden in bijvoorbeeld werk e-mails en een negatief oordeel bij een sollicitatiebrief. Bovenal maakt goed spellen het leven dus vooral een stuk gemakkelijker en leuker. Een goede reden om je leerlingen die zekerheid te bieden.
Nieuwsgierig? Vraag een proeflicentie aan en probeer Spelling in de lift adaptief twee weken gratis uit via www.spellingindeliftadaptief.nl
Spellen op hoger niveau
Vanuit de nulmeting kunnen leerlingen direct aan de slag met gepersonaliseerde oefenstof. Bijvoorbeeld door zelfstandig digitaal verder te oefenen met een onderwerp, waardoor de stof beter beklijft. Of eerst op papier onder begeleiding van de leraar oefenen, en daarna verder op de computer. Als een leerling echt uitvalt op specifieke categorieën, biedt het programma uitgebreide handvatten voor de benodigde instructies en begeleide (digitale en analoge) oefeningen. In alle gevallen is het doel hetzelfde: leervertragingen inhalen en de spellingsvaardigheden naar een hoger niveau tillen.
Spelling in de lift adaptief bestaat uit:
- gepersonaliseerde, adaptieve leerlingsoftware
- een overzichtelijk dashboard voor de leerkracht
- werkboekjes op 8 niveaus (per boekje 4-5 hoofdcategorieën)
- antwoordenboekjes
- handleidingenpakket
Koppeling aan Cito
Spelling in de lift adaptief is gekoppeld aan Cito (tussen)doelen en de didactische leeftijdsequivalent (DLE). Zo bereid je je leerlingen optimaal voor op de Cito-toetsen. Naast het leren van de juiste schrijfwijze van veelvoorkomende woorden, richt het programma zich ook op andere vaardigheden. Zoals het vinden van de juiste schrijfwijze van onbekende woorden, maar ook een positieve houding tegenover correct schrijven. Het schrijfplezier komt voort uit de diversiteit aan leuke oefeningen in het werkboek en de digitale omgeving, maar ook jouw persoonlijke enthousiasme als leraar!
Gevarieerde werkvormen
Spelling in de lift adaptief ondersteunt je hierbij door middel van diverse didactische werkvormen die bewezen effectief zijn bij het aanleren van spelling:
- een woord bij een plaatje zoeken
- rijmoefeningen
- van gegeven letters een woord maken
- woorden afmaken
- fouten laten zoeken
- het woord in de goede vorm laten gebruiken
- woorden in zinnen laten gebruiken
Real-time voortgang
Vanuit de nulmeting aan het begin, kun je bij een controledictee of einddictee precies de voortgang van je leerlingen zien. De leerling geeft ook zelf op de doelenkaart in het werkboek aan welke categorieën goed gaan en waar nog meer oefening voor nodig is. Bij de digitale oefeningen kun je de voortgang in real-time per spellingcategorie volgen - handig!
Ook wat voor jou?
Nieuwsgierig? Bekijk een inkijkexemplaar van Spelling in de lift adaptief! Of vraag een proeflicentie aan om twee weken gratis uit te proberen via www.spellingindeliftadaptief.nl
Reacties