Wat is scrum?
Scrum is een methode om gestructureerd en planmatig te werken. Elke 1-3 weken is er een sprint waarin je taken/een project afrondt. Aan het begin worden de taken vastgesteld (de Backlog) en verdeeld. De taken worden vaak op memoblaadjes geschreven. Na het vaststellen van de taken hang je alles op de muur. Hierbij houd je rekening met de urgentie van de taak. Elke dag wordt er besproken hoe ver iedereen is en waar hulp nodig is, dit wordt ook wel ‘de dagelijkse stand-up’ genoemd. Dan worden de memoblaadjes verplaatst naar de status waar de taak zich in bevindt. Statussen op de muur kunnen bijvoorbeeld zijn: ‘Backlog’, ‘Ik ben er mee bezig’, ‘Moet gecheckt worden’, ‘Feedback verwerken’, ‘Laatste check’ en ‘Taak is afgerond’. Aan het einde van de sprint zijn de taken als het goed is voldaan. Er wordt geëvalueerd. Wat ging er goed en wat kan er beter in de volgende sprint? Daarna begint het weer van vooraf aan.
Om de sprints te bewaken is er een scrummaster. Deze persoon bewaakt de planning en leidt elke dag de stand-up.
Scrum in het onderwijs
Scrum en onderwijs gaan heel goed samen. Als je het bovenstaande stuk ‘Wat is scrum?’ leest kun je bedenken hoe dit toepasbaar is in de klas. Afhankelijk van het niveau kun je het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Je kunt het met de hele klas doen maar ook in kleine groepjes.
Voorbeeld scrum in de klas
In de klas is het handig om sprints te nemen van 1 week. Zo kun je als docent bedenken wat de belangrijkste leerdoelen/projecten zijn van die week. Deel deze op in zo klein mogelijke taken. Niet alles hoeft op je scrumbord maar ga vooral voor de projecten en lessen die in meerdere stukjes op te delen zijn. Tip: kies per leerdoel, vak of project een andere kleur memoblaadje, zo blijft het overzichtelijk.
Een leerling als scrummaster
Je kunt zelf de scrummaster zijn als leerlingen het spannend of moeilijk vinden. Maar nog leuker en leerzamer is om elke week een andere leerling de scrummasters te laten zijn. Deze leerling bespreekt en verdeelt in overleg de taken en mag deze aan het begin van de week op het bord hangen. Elke dag leidt de leerling de stand-up en verplaatst de memo’s. Aan het einde van de week wordt er gereflecteerd. Wat ging er goed deze week? En hoe deed de leerling het als scrummaster. Een leerling die scrummaster is kan werken aan verantwoordelijkheidsgevoel, presenteren, plannen & organiseren en reflecteren.
Dit is een voorbeeld hoe je scrum kunt toepassen in de klas. Er zijn enorm veel mogelijkheden. Je kunt dan ook testen wat in jouw klas werkt en wat juist niet.