Zeker 100 basisscholen laten het lesgeven in vaste groepen los en zijn overgestapt op zogenoemde units. Hier krijgen kinderen van verschillende leeftijden op één niveau uitleg. Daarna gaan ze in kleine groepjes aan het werk. Dit meldt het AD.
Onbehaaglijk gevoel
In de regio Den Bosch hebben vrijwel alle basisscholen het traditionele schoolsysteem achter zich gelaten. Volgens Rob Martens, hoogleraar Onderwijsvernieuwing, komt dit door een 'onbehaaglijk gevoel over het standaard curriculum. Dat is als een eiersorteermachine die bepaalt in welk vakje je terechtkomt en die veel leerlingen demotiveert.'
Persoonlijke aandacht
Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt van onderwijskenniscentrum CAOP, sluit zich daarbij aan: 'Het basisonderwijs is vaak traditioneel vormgegeven. Alles past binnen een strak keurslijf. Op de scholen die de groepen loslaten, is veel meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor kinderen. Zo kan zelfs een deel van het lerarentekort worden opgelost.' Want leraren kunnen zich dan beperken tot hun basistaken, zoals lesgeven, kinderen begeleiden en leerplannen maken, vindt Banis. Onderwijsassistenten kunnen andere verplichtingen overnemen, waaronder werkjes klaarleggen en kinderen extra uitleg geven.
Problemen
Sectororganisatie PO Raad ziet de groep overstappende scholen groter worden, maar ze lopen daarbij soms tegen problemen aan vanuit het traditionele systeem. Onlangs klopte een bestuur uit IJsselstein aan voor hulp. Het administratieve systeem, waarin de ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd, sluit niet aan bij het unitonderwijs. Leraren kunnen de resultaten van de kinderen bijvoorbeeld nu niet met elkaar delen.