De politie en onderwijsinstellingen: twee totaal verschillende instituten, maar toch zijn er veel overeenkomsten. Wat een samenwerking tussen beiden teweeg kan brengen en hoe belangrijk dit is voor de samenleving, onderstreept de politie maar al te graag.
De politie is er altijd en voor iedereen. Zij heeft oog en oor voor wat er leeft in de samenleving. De politie werkt voor een veiliger Nederland actief samen met burgers en partners. Het onderwijs is er ook altijd en voor iedereen. Het onderwijs bereidt kinderen en jongeren voor op hun leven in de samenleving en samen met de politie zien ze erop toe dat ze zich in een veilig klimaat kunnen bewegen. Dat beiden elkaar versterken, blijkt uit de samenwerking tussen de politie en het Schoonhovens College uit Schoonhoven. Wij spraken hierover in het kader van lesprogramma Framed met wijkagent Marjolijn Horsten en leraren Nick van de Wiel en Petra de Bruijn.
De verbindende factor
Wijkagent Marjolijn bezoekt regelmatig samen met collega Jan-Cees van de Lustgraaf scholen in Schoonhoven. Niet alleen als er dingen spelen, maar juist ook preventief. ‘Vorig jaar had iemand zijn pinpas uitgeleend en is gebruikt als geldezel. Wij hebben dit vervelende praktijkvoorbeeld gebruikt om de eerste en tweede klas voor te lichten’, vertelt Marjolijn. ‘Wij zijn er niet alleen om boetes uit te delen, maar ook echt om te helpen.’ De politie zoekt naar verbinding met de jeugd in de wijk en werkt hiervoor samen met de scholen.
Het werkt twee kanten op. ‘Door gesprekken aan te gaan met jongeren op school, is de drempel lager en merken we dat we beter benaderbaar zijn.’ In groepsverband vertellen de jongeren elkaar stoere verhalen over de politie en het krijgen van boetes. Petra merkt vooral in de 1-op-1 gesprekken met haar leerlingen dat de jongeren het contact met de politie waarderen. ‘De rugzakjes van leerlingen worden steeds zwaarder, zeker in deze roerige tijden. Zij moeten zich staande weten te houden in een egoïstische wereld. Het is dan alleen maar fijn als de politie daarbij kan helpen.’
Leren door ervaring
Tijdens de mentorlessen behandelen de leraren actuele onderwerpen, als sexting, wapenbezit, vuurwerk en privacy op internet. Denk bij het laatste aan het versturen en ontvangen van naaktfoto’s, het met elkaar delen van wachtwoorden en het aanmaken van fakeaccounts op namen van anderen. Deze onderwerpen komen regelmatig terug. Ook de politie ziet steeds meer digitale incidenten met jongeren. Leerlingen zien hier zelf vaak geen kwaad in, want “de persoon in kwestie vond het niet erg”. Wanneer een leerling naaktfoto’s heeft verstuurd of op zijn of haar telefoon heeft staan, gaan de mentor en directie met hem of haar in gesprek. Ook ouders worden geïnformeerd. Nick: ‘Leerlingen zijn vaak nog impulsief of naïef en denken niet na over de gevolgen. Vooral als het gaat om wat ze op het internet doen. Recent hebben we het lesprogramma Framed gebruikt om dit onderwerp bespreekbaar te maken. ‘Leerlingen moeten hun mobiele telefoon ’s ochtends in hun kluisje stoppen en deze mag er na schooltijd pas weer uit. Voor Framed hebben we een uitzondering gemaakt. De leerlingen vonden het erg spannend om de game te spelen op hun mobiele telefoons. Door echt te ervaren hoe het is als je iets strafbaars doet, blijft het beter hangen. Framed heeft hier goed bij geholpen.’
(...)
Lees het volledige artikel uit PrimaOnderwijs nr. 1 'Ode aan de leraar' online:
Reacties