‘Op de Mavo voor Theater leer je in het kwadraat’, staat op de website van de school uit Rotterdam. Locatieleider Priscilla Mahadew vertelt vanuit haar kamer in het schoolgebouw ten noorden van het Centraal Station wat dat betekent.
Door Erik Ouwerkerk, foto’s mavo voor theater.
‘Natuurlijk leren onze leerlingen zingen, dansen en toneelspelen, en wie weet maken ze daar later wel hun beroep van. Maar je leert hier veel meer dan de juiste noot aanslaan of je inleven in je personage. Het gaat om doorzettingsvermogen en improvisatie. Het gaat om feedback verwerken en omzetten naar actie. Dát zul je later nodig hebben, welk beroep je ook kiest’, vertelt Mahadew bevlogen. ‘Bij audities - heel anders dan op tv hoor: geen oneliners en draaiende stoelen - kijken we daarom voorbij de podiumpresentatie: heb je lef, durf je jezelf te zijn, ben je bereid naar jezelf te kijken? Met die kwaliteiten word je de regisseur van je eigen leven. Zelfs als je eigenlijk alleen nog maar zingt onder de douche maar je voelt wel de passie om dat verder te ontwikkelen, ben je hier op je plek.’
Erkenning en herkenning
Binnen twee jaar na de oprichting is de school (ook wel MT010 genoemd) gegroeid van 35 naar meer dan 100 leerlingen, verdeeld over de eerste twee schooljaren. Ondanks de groei is de school nog steeds klein en persoonlijk, en dat verklaart voor een groot deel het succes. ‘Op de basisschool voelen veel kinderen met artistieke ambities zich nog een eenling, maar hier vinden ze erkenning en herkenning bij elkaar. Ze kijken elke dag naar elkaar uit, ze zoeken elkaar op. Ze zijn ook gesteld op de docenten: op vrijdagmiddag half vijf moeten we ze losweken van de leraren bij wie ze de laatste schooluren van de week terecht kunnen met al hun grote en kleine vragen.’ Die betrokkenheid blijkt ook wel uit het feit dat maar liefst tweederde van de leerlingen wilde helpen op de open dag van de school, een dag voor het gesprek met PrimaOnderwijs. ‘Dat kan niet dus verspreiden we de leerlingen dit jaar over de open dagen en informatieavonden’, aldus de oud-docente Nederlands en Religiewetenschappen. ‘Is dat niet bijzonder?’
Veilig schoolklimaat
Alles duidt op een veilig schoolklimaat, wat een van de focuspunten is van de eigenzinnige Mavo. Mahadew. ‘Het gaat ons in beginsel om verbinden. De docenten móeten wel betrokken zijn en een persoonlijke band met de leerlingen hebben. Dan pas voelen de leerlingen zich vrij om vragen te stellen, zijn ze gemotiveerd hun huiswerk te maken en durven ze zich kwetsbaar op te stellen.’ De tieners op MT010 moeten zich niet alleen laten zien op het podium maar stellen ook een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Waar ben je mee bezig, wat wil je doen, wat gaat er goed, waar wil je beter in worden? En hoe doe je dat? Mahadew: ‘Een jongen die in het dagelijks leven wel wat meer voor zichzelf op kon komen, nam daarom de taak van grensrechter op zich bij een voetbalwedstrijd van de pupillen. ‘Nee, achteruit, ook ouders moeten achter de lijn staan’,’ beeldt de locatieleider de jongen uit. Pauze. In de verte klinkt geluid. Muziek: een groepje scholieren loopt al zingend door de gang. ‘Ze voelen zich thuis, helemaal op hun gemak’, meent Mahadew. ‘Mooi hè? Vasthouden en koesteren!’
School met eigen signatuur
Van de docenten op de kleine school wordt net iets meer verwacht. Ze zíjn de vaksectie, want ze moeten hun vak zonder directe vakcollega’s opbouwen. Dat doe je niet op routine, dat is pionieren. Mahadew: ‘Met een fijne groep gemotiveerde en creatieve docenten bouwen we nu aan een school met een eigen signatuur.’ Al voelen creatieve leraren zich al snel thuis op deze school, docenten hoeven geen kunstenaars te zijn: geschiedenis beperkt zich tot de geschiedenis en NASK houdt het bij natuurwetten en moleculen. De kunstvakken worden gegeven in het nabijgelegen Hofpleintheater. Daar krijgen de leerlingen acht uur extra per week les in dans, zang en (toneel)spel. Vanaf het derde jaar specialiseren ze zich in een van de drie disciplines en zullen daar ook examen in doen. Daarna kunnen ze via alle profielen soepel doorstromen naar het mbo, de theaterhavo in de stad of een ander traject. Voordat het zover is, vraagt het dus wel een flinke tijdsinvestering van de jongeren. Dat hebben ze er graag voor over. Mahadew: ‘Elke dag weer stappen leerlingen uit omliggende plaatsen zoals Delft, Dordrecht en zelfs Etten-Leur ‘s morgens vroeg de bus in omdat ze zich hier op hun plek voelen.’
MT010
Het gaat goed, de belangstelling is groot voor de Mavo voor Theater: tijd om na twee jaar bouwen op de lauweren te rusten? ‘Welnee. De school is prachtig maar we nemen het geen moment voor lief. We analyseren gezamenlijk en structureel waaróm iets goed werkt. We zijn op MT010 nog lang niet volgroeid en bouwen graag verder, met een diepgevoeld verlangen de bijzondere verbinding tussen school, ouders en leerlingen te behouden.’