Van een cursus neurolinguïstisch programmeren tot een studiedag ‘wat na groep 8?’. Er zijn weinig cursussen en opleidingen die Paulien Brouws-Pullen (44) nog niet gedaan heeft. De juf van basisschool De Schoof in Raamsdonksveer vindt het belangrijk zich te blijven ontwikkelen. Momenteel volgt ze de studie ‘coördinator hoogbegaafdheid’ aan Avans.
‘Opleidingen lopen als een rode draad door mijn leven. Als je ziet hoeveel certificaten en diploma’s ik al heb, op allerlei fronten. Zo heb ik op ict-vlak een aantal cursussen gedaan en zeven jaar geleden de éénjarige opleiding Schoolleider Basisbekwaam. Ik vind het belangrijk om mezelf uit te blijven dagen.’
Doorgroeimogelijkheden minimaal
Als schooldirecteur heeft Paulien echter nooit gewerkt. ‘In het onderwijs zijn de mogelijkheden om door te groeien zeer miniem. Je bent leerkracht and that’s it’, stipt Paulien een bekend probleem aan. ‘Mijn toenmalige directeur zag een goede leidinggevende in me en adviseerde me die opleiding te doen, zodat ik kon doorgroeien. Ik heb het diploma nu zes jaar op zak, maar als ik solliciteer krijg ik steeds te horen dat ik geen werkervaring als directeur heb, het bekende kip-eiprobleem.’ Ook aan andere opleidingen die ze deed, was niet direct een andere baan verbonden. Toch was het voor haar geen reden om op haar lauweren te gaan rusten. ‘Ik probeer mezelf altijd uit te dagen, ik wil graag dingen weten. Als je achterover leunt, sta je stil. En hoewel ik qua hoger salaris niet beloond ben voor mijn opleidingen, heb ik er in mijn werk wel baat bij. Er zijn echt dingen die ik na zo’n opleiding anders doe.’
Meer- en hoogbegaafdenonderwijs
Dat geldt ook voor de opleiding tot coördinator hoogbegaafheid, hoewel Paulien hier al veel van wist omdat haar zoon hoogbegaafd is. ‘Ik denk dat andere leraren ook veel van deze opleiding zouden kunnen leren. Je leert op een bepaalde manier leerlingen te doorgronden. Bij de selectie voor een van de twee Explora-groepen binnen onze stichting, waarin deeltijd meerbegaafdenonderwijs gegeven wordt, viel een leerling eerst buiten de boot. ‘De intern begeleider vroeg waarom ik haar voordroeg, want haar scores bij toetsen vielen soms tegen.’ Haar antwoord: het meisje was zeker wel meerbegaafd. Dat wist Paulien door de wijze waarop de leerlinge sprak, dacht en hoe ze dingen inzichtelijk maakte. ‘Dit leer je ook bij de opleiding. Dat was echt een eyeopener. We denken vaak verkeerd over meer - en hoogbegaafden. Ze halen niet allemaal tienen. Sommige leerlingen maken bijvoorbeeld een toets en gaan te ver doordenken. Zo makkelijk zal het antwoord niet zijn, denken ze. Soms durven ze ook hun best niet te doen, omdat ze bang zijn een ‘stuudje’ gevonden te worden.’
Explora
Paulien geeft vanaf dit schooljaar les in de Explora-klassen. De leerlingen krijgen vier ochtenden per week apart les. Verder begeleidt ze nog één dag in de week leerlingen in groep 7/8. ‘Eerder gaf ik al 1,5 uur per week verrijkingsonderwijs waarbij leerlingen zich over projecten bogen, zoals het menselijk lichaam of een reis om de wereld. Maar als ik niet in het Explora-onderwijs was gerold, had ik het onderwijs na al die jaren misschien verlaten. Ik ben nu 23 jaar werkzaam in het onderwijs. Als ‘gewone’ leraar is het werk soms best eentonig. Ik dacht: ‘Is dit het nu?’ Ik ben ook stagecoach, ik heb overwogen om op de pabo les te gaan geven of bij een onderwijsbureau te gaan werken. Maar toen kwam Explora op mijn pad.’
Een betere leerkracht
Niet iedere leraar steekt zoveel tijd in cursussen. Dat snapt Paulien wel. Sommige leraren hebben al moeite om zichzelf en hun privéleven overeind te houden. ‘Het is echt heel zwaar. Je moet het als leraar vaak allemaal in je eigen tijd doen. Ook ik heb me tijdens de opleiding tot coördinator hoogbegaafdheid ertoe moeten zetten om er in de weekenden of avonden mee aan de slag te gaan. En dan heb ik nog een directeur die me, als het kan, soms ook overdag de ruimte geeft, bijvoorbeeld toen de kinderen in quarantaine zaten.’ Het is het Paulien echter waard. ‘Het maakt me echt een betere leerkracht. Alle opleidingen die ik heb gedaan, hadden een rode draad. Het ging veel over coachen, hoe help je mensen? Ik merk ook dat jonge collega’s snel naar me toekomen en advies vragen. Ik adviseer ze nu bijvoorbeeld hoe ze met hoogbegaafde leerlingen in de klas om moeten gaan. Die hebben soms faalangst en dat uit zich dan in boosheid of verdriet. Maar dat komt dus niet door woede, maar door perfectie. Dat soort dingen leer je alleen door je bij te scholen.’
Reacties