Havisten met technische interesses krijgen te weinig praktijkonderwijs, zo concludeerde Ivan Vermeulen, leerkracht van het Wartburg College in Rotterdam. Hij ontwikkelde om die reden, met een zestal collega’s en met budget en begeleiding van het LerarenOntwikkelFonds, de TechnoHavo.
Door Marloes Smit
‘De TechnoHavo is een toekomstgericht profiel waarin de leerlingen extra technische vaardigheden aanleren en bezig zijn met grote, motiverende projecten.’ Hoewel Ivan en zijn collega’s al langere tijd genoeg ideeën hadden voor dit nieuwe profiel, bleef het plan op de plank liggen. ‘Helaas word je in de praktijk geregeerd door het rooster. Ontwikkeling kost tijd en geld en daar is in het onderwijs altijd een tekort aan.’ Om die reden kwam de totstandkoming van het nieuwe profiel niet op gang. ‘Tot een collega ons op het LerarenOntwikkelFonds (LOF) wees.
We hebben onze plannen uitgebreid en onderbouwd op papier weten te zetten en ons initiatief ingediend.’
Dit nieuwe initiatief, de TechnoHavo, zou de mono-vakken (natuurkunde, aardrijkskunde en scheikunde etc.) nauw op elkaar afstemmen en soms zelf integreren, zodat de vakken elkaar ondersteunen en er ruimte ontstaat voor een wekelijkse techniekmiddag. Voor de volledige ontwikkeling van het profiel is 60 uur extra tijd per docent nodig en budget voor materiaal, zoals bijvoorbeeld een lasersnijder en een 3D-printer. ‘Na ongeveer zes weken na het indienen van ons LOF-initiatief kregen we een reactie; onze aanvraag was door de aangesloten LOF-jury, bestaande uit leerkrachten, bekeken en goedgekeurd. Nu konden we, onder begeleiding van een coach, ons profiel echt gaan realiseren.’
Van intern naar extern
Inmiddels volgen zo’n 24 leerlingen de TechnoHavo en start er volgend schooljaar een tweede groep. Het team docenten is zelfs aan het verkennen welke mogelijkheden er binnen de school zijn om de TechnoHavo in de onderbouw uit te rollen. ‘We halen met z’n allen ontzettend veel energie uit de ontwikkeling van deze onderwijsvernieuwing. Door het LerarenOntwikkelFonds heb ik geleerd om als leerkracht zelf de touwtjes in handen te nemen. En doordat er extern geïnvesteerd wordt in jouw plannen en je zelf de plannen gedetailleerd én onderbouwd op papier hebt gezet word je intern ook beter gezien.’
Over LOF
LOF is een podium van, voor en door leraren die het onderwijs van onderop willen vernieuwen. Het fonds biedt leraren uit het primair, voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs begeleiding en bijeenkomsten om een onderwijsinnovatie te realiseren.
Kijk voor meer informatie op lerarenontwikkelfonds.nl