We hebben allemaal onze idealen, onze dromen over hoe het onderwijs eruit zou moeten zien. Waar haal je de tijd vandaan? Met het Leraarontwikkelfonds kun je een subsidie aanvragen waarmee je tijd kunt creëren om een innovatie uit te kunnen werken. Het biedt mogelijkheden om echt aan de slag te gaan met jouw idee en collega’s.
Zo’n 3 jaar geleden zijn we als school overgestapt op het thematisch onderwijs met de methode Alles-in-1. Deze methode werkt met thema’s voor aardrijkskunde, geschiedenis, cultuur, biologie en techniek. Wat is het heerlijk om nu de tijd te kunnen nemen voor 1 thema en daar verdieping in aan te brengen. Daarnaast ook aandacht voor andere vaardigheden van kinderen met de doe-opdrachten: koken, proefjes, bouwen en knutselen. Het bracht een glimlach op de gezichten van de collega’s. Dit is het onderwijs wat wij willen geven!
Daarnaast hebben we een prachtige techniekwerkplaats gecreëerd, waar kinderen naar hartenlust kunnen ontdekken en bouwen. Ook met deze ruimte waren we heel erg blij, kinderen worden aangesproken op andere talenten. Eindelijk een ruimte in de school, waar je eigenlijk niets fout kunt doen. Het bracht wederom een glimlach op de gezichten van de collega’s.
Maar dan…het enthousiasme werd minder. We misten structuur en houvast in de techniekwerkplaats. Hoe kun je kinderen gestructureerd laten ontdekken? Het werd te vrijblijvend… Hoe kunnen we het thematisch onderwijs met de techniekwerkplaats verbinden?
Hier kwam het LOF goed van pas, met een goedgekeurde aanvraag konden we aan de slag. Het LOF geeft je tijd en ruimte om te werken aan je initiatieven. Ook in je expeditiegroepje word je steeds weer uitgedaagd om je initiatief te doorgronden, grenzen te verleggen en met je collega’s aan de slag te gaan. Je wordt geïnspireerd en gemotiveerd om je innovatie verder uit te diepen.
We organiseerden studiedagen waarop we ontwerpend en onderzoekend aan de slag gingen. We werkten aan leerkrachtvaardigheden en bereidden daarnaast samen onze lessen voor. Per thema hebben we nu uitgewerkte ontwerpend en onderzoekend leren lessen. Deze hebben we zo weggezet dat ze duurzaam zijn, iedereen kan bij elk thema en bij alle lessen. Zo maakt het niet uit welke groep en thema je draait. Je kunt altijd onderzoeken en ontwerpen!
En zo kwam onze visie weer tot leven in de techniekwerkplaats en werden er allerlei ontwerpen gemaakt. Zo moest groep 3 iets bedenken om een zwaar voorwerp te verplaatsen, groep 4 bedacht speeltoestellen waarin een draaiend element moest zitten, groep 5 ontwierp skeletten met werkende gewrichten, groep 6 ontwierp kastelen met een ophaalbrug en waterdichte gracht, groep 7 maakte een brug en groep 8 maakte een waterzuiveringsinstallatie.
Nu hebben we op de studiedag allerlei onderzoeken opgezet en wordt er bij het volgende thema een ontwerpend leren les en een onderzoek gedaan!
Het ontwerpend en onderzoekend leren heeft de Horizon veroverd!
De volgende stap is het dorp. Wie wil er vrienden worden met de Horizon en letterlijk zijn steentje bijdragen aan onze techniekwerkplaats? Welke bedrijven, passend bij ons thema aanbod, gaan een samenwerking aan met de school?
Het LOF biedt de mogelijkheid om hier mee aan de slag te gaan. Dus daar gaat het LOF de komende tijd mee verder en daarmee verovert de Horizon met ontwerpend en onderzoekend leren het dorp!