De Onderwijsraad wijst in een brandbrief aan de bewindslieden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap nogmaals op de ernst van de lerarentekorten. De raad adviseert de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een landelijke taskforce in te stellen om het nijpende probleem van de lerarentekorten op te lossen. De raad spreekt over een groot en urgent maatschappelijk vraagstuk. Er zijn omvangrijke tekorten aan leraren en de verwachting is dat deze nog sterk zullen toenemen. De lerarentekorten hebben grote consequenties, zoals uitval van lesuren, lessen die gegeven worden door onbevoegden en werkdrukverhoging. Met het instellen van een taskforce door de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap neemt de centrale overheid haar verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onderwijsstelsel.
Maatschappelijk probleem
Lerarentekorten vormen een groot en urgent maatschappelijk probleem. Vooral in het primair onderwijs is de situatie ernstig. Maar ook in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs zijn de tekorten nijpend, vooral voor bepaalde vakken (natuurkunde, scheikunde, rekenen/wiskunde). De genomen maatregelen om de tekorten tegen te gaan, hebben vooralsnog onvoldoende effect, aldus de Onderwijsraad.
Imago van leraren
De raad noemt in zijn brief meerdere oorzaken voor het probleem. Hierbij spelen onder andere status en imago van leraren, loopbaanmogelijkheden, werkdruk en beloningsstructuren een rol. Deze factoren hangen met elkaar samen. Daarnaast is de bestaande kwalificatiestructuur in het onderwijs ontoereikend. De raad komt dit najaar met een advies waarin een langetermijnperspectief wordt geboden. In dat advies kijkt de raad hoe opleidings- en arbeidsstructuur structureel kunnen bijdragen aan zowel voldoende als goede leraren.
Taskforce Lerarentekorten
Op korte termijn is echter ook actie nodig. De raad pleit voor het instellen van een taskforce Lerarentekorten. De Onderwijsraad is van mening dat er een landelijke taskforce moet worden ingesteld om een impuls te geven aan het oplossen van de lerarentekorten en vindt dat de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hiervoor de regie en de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.