Leven als oermens. Het klinkt gek, maar na de uitleg van doctorandus geneeskunde en leefstijlcoach Richard de Leth klinkt het best logisch. Hij wil het onderwijs kennis laten maken met zijn theorie en zo zijn doel bereiken: één miljoen mensen leider maken van hun eigen gezondheid.
De mens is geprogrammeerd als oermens. De oermens jaagt voor zijn eten en eet enkel voedsel uit de natuur. De huidige manier van leven is niet passend bij die van een oermens. We bewegen zo min mogelijk en ons eten bestaat te weinig uit natuurlijke producten. Om echt gezond te leven moet je Ontspannen, gezond Eten en Regelmatig bewegen. Een OERsterk concept voor een gezonde levensstijl.
OERsterk in het onderwijs
‘De basis van gezondheid wordt geprogrammeerd in de kindertijd, grotendeels in de eerste 7 levensjaren. Zo heeft de zwangerschapstijd al veel invloed op de gezondheid van het kind. Waarom maken kinderen niet al op de basisschool kennis met hun eigen gezondheid? Hoe werkt mijn lichaam? Wat gebeurt er onder mijn huid? Wat heeft mijn lichaam nodig aan goede voedingsstoffen?’
Spruitjes en broccoli, ieuw!
‘Veel kinderen kennen de oorsprong van voedsel niet meer. Ze denken dat eieren aan bomen groeien en zien groenten te weinig in de volledige vorm, enkel gesneden. Het onderwijs zou winst kunnen behalen door spelenderwijs smaakonderwijs aan te bieden. Meehelpen snijden en proeven vinden leerlingen interessant, ze zijn trots op wat ze gemaakt hebben en dan eten ze het ook. Daarnaast helpt het om voedsel aantrekkelijk aan te bieden. Ik maak voor mijn zoon vaak een groene monsterpannenkoek. Een pannenkoek van banaan, ei en een hand vol spinazie. Dat vindt hij heerlijk! Als ik spinazie los aanbied, lust hij het niet. Ga met leerlingen op avontuur naar de boer. Laat zien hoe spruitjes groeien aan grote stokken boven de grond. Dat maakt indruk. Kinderen houden van spel en avontuur, automatisch gaan ze meer bewegen. Ze zijn niet bezig met hoeveel stappen ze zetten. Dat deed de oermens ook niet.’
De magische verbinding
‘Wat een kind s ’ochtends eet, is van groot belang voor de rest van de dag. Het heeft invloed op het feit of een kind kan stilzitten of juist in de hyperstand verkeerd en rondstuitert als een stuiterbal. Voedsel heeft ook invloed op hoe een kind s ’nachts slaapt. Door het ontbreken van voldoende slaap gaat een kind overdag onrustig bewegen of zichzelf terugtrekken. Het is een hologram. Alles staat in verbinding met elkaar. Als je die verbinding snapt, is dat magisch. Kinderen zijn niet gemaakt om uren op een stoeltje te zitten en te luisteren. Kinderen zijn gemaakt om te bewegen. Het huidige onderwijs is gebaseerd om de vorige eeuw. In het fabrieksleven moesten kinderen lang stilzitten en werken. Ze werden klaargestoomd om in de fabriek economisch nuttig te zijn. We leven nu in een andere maatschappij. We worden steeds zieker, dommer en dikker. Dat komt door een ongezonde levensstijl. We leren dit tegenwoordig niet meer in de basis. Het huidige onderwijs gaat heel erg over het linkerbrein, het is zeer analytisch. Rekenen, taal en spelling zijn belangrijk maar vakken als levensbeschouwing of een vak over gezond leven kan juist essentieel zijn.’
Poep in de klas
‘Hoe gezond je bent, is te zien aan je poep. Poep bestuderen in de klas? Dat wordt natuurlijk giechelen, maar kinderen vinden het ook heel interessant. Je darmen zijn enorm belangrijk, zij communiceren met je brein. Van poep kun je twee dingen leren.’ Aan de hand van metaforen en afbeeldingen legt Richard dit gemakkelijk uit. ‘Het oerbrein reageert namelijk vooral op emoties en plaatjes. Enerzijds moet hetgeen wat je in je mond stopt optimaal zijn voor jouw motor. Als je zand in een auto gooit, gaat die ook sputteren. Anderzijds kun je aan je poep zien hoe alle onderdelen functioneren in je buik. Als alles optimaal is verschijnt er in de wc-pot een mooie sigaar die zinkt en waarbij je de billen niet hoeft af te vegen. Bij plakpoep wordt vet niet goed opgenomen, stinkwinden duiden op een slechte eiwitopname en een opgeblazen gevoel duidt op een slechte vertering van koolhydraten. Je bent niet wat je eet, maar wat je opneemt. Zo simpel is het.’
De eerste stap richting het onderwijs
Richard heeft de eerste stap richting het onderwijs al gezet. Hij geeft een OERsterke minor op de PABO. Studenten leren de basiskennis voor een gezonde
levensstijl. ‘Leerkrachten zijn vaak overprikkeld of overbelast. In de basis moet een leerkracht goed in zijn kracht zitten en in balans zijn zodat je goed voor de klas kunt zorgen. Als een leerkracht meer beweegt, ontspant en gezond eet, zal hij/zij minder gestrest zijn. De leerkracht wordt creatiever en dat uit zich uiteindelijk in meer zingeving.’
Changemaker
Richard de Leth studeerde geneeskunde. Hij verdiepte zich in Orthomoleculaire geneeskunde en Psychoneuro-immunologie. In die verdieping van anderhalf jaar leerde en verwonderde hij zich meer dan in 12 jaar vwo en geneeskunde bij elkaar. ‘Je kunt ziektes bestrijden, maar het voorkomen is veel zinvoller.’ Richard was als kind compleet oerzwak. Eigenlijk alles wat je fout kunt doen, deed hij fout. Gelukkig is bijna alles opnieuw te programmeren, behalve je gebit. Dat is zijn erfenis uit zijn oerzwakke tijd.
Zelf een begin maken in de klas
Tips voor oersterke leerkrachten
Ontspanning – Slaap 7,5 uur per nacht
Eten – Eet maximaal 3 keer per dag en streef naar twee maaltijden boordevol groenten
Regelmatig bewegen – Geef zoveel mogelijk staand les of vergader staand, beweeg voor iedere maaltijd. Ook al is het maar een minuut.
Over OERsterk
Meer informatie vin de website van OERsterk. Of bekijk verschillende video's op zijn YouTube kanaal. Speciaal voor het onderwijs ontwikkelde Richard de Leth de training 'Gezonde Leefstijl en de ontwikkeling van het kind'.