Examenkandidaten havo en vwo lezen gemiddeld 76,6% van alle titels op hun leeslijst. 63,2% van alle boeken wordt door hen volledig uitgelezen. De leerlingen beoordelen de titels gemiddeld met een 6,7. Dit blijkt uit recent onderzoek van Stichting Lezen.
In de bovenbouw van havo/vwo vulden 1616 leerlingen een enquête in over hun (verplichte) leeslijst. Zij noteerden welke boeken zij op hun leeslijst hadden gezet, welk aandeel van deze boeken zij gelezen hadden, en hoe zij deze boeken waardeerden. Leerlingen in het vmbo zijn niet bevraagd, aangezien het literatuuronderwijs op het vmbo anders is ingericht.
Meisjes versus jongens
Meisjes scoren hoger voor hun schoolexamen literatuur dan jongens, willen vaker na hun examen blijven lezen en lezen een beduidend groter deel van hun literatuurlijst dan jongens. Op het schoolexamen literatuur scoren vwo-leerlingen scoren hoger dan havoleerlingen. Ook willen zij vaker dan havoleerlingen Nederlandse literatuur blijven lezen na het afronden van hun middelbare school. Er zijn echter geen verschillen tussen havo- en vwo-leerlingen in de cijfers die zij toekennen aan hun leeslijst en in het percentage van hun literatuurlijst dat zij daadwerkelijk lezen.
Waardering gelezen boeken
In totaal werden 15.743 titels opgevoerd door de leerlingen. In de ranglijst van 25 meestgelezen boeken op havo en vwo staat niet één titel uit de top tien van hoogst scorende teksten onder leerlingen, die wordt aangevoerd door De engelenmaker van Stefan Brijs (cijfer 8.1). Van de tien laagst scorende teksten onder leerlingen staan er daarentegen drie in de top 25 van meestgelezen boeken op het vwo. Dat zijn zonder uitzondering canonieke teksten, die vaak verplicht gelezen worden: Karel ende Elegast, Warenar van P.C. Hooft en Kaas van Willem Elsschot. Teksten van voor het jaar 1880 scoren onder leerlingen relatief laag, met gemiddeld een 6.0.
Achtergronden auteurs
Op de gemiddelde leeslijst is de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke auteurs grofweg 3:1. Ook het percentage auteurs met een niet-westerse achtergrond is op het geheel zeer gering. In het literatuuronderwijs lijkt er dus vooral aandacht te zijn voor witte, mannelijke auteurs. Het onderzoek laat zien dat boeken geschreven door vrouwelijke auteurs iets hoger scoren dan boeken geschreven door mannelijke auteurs. Eenzelfde kleine, maar significante voorsprong hebben niet-westerse auteurs op westerse auteurs.
Jeugdboeken en thrillers populair
Recente literatuur scoort onder leerlingen significant hoger dan oudere literatuur, ook wanneer de periode 1950-1999 vergeleken wordt met de periode 2000-heden. Verder zijn er duidelijke waarderingsverschillen tussen genres waarneembaar. Leerlingen waarderen jeugdboeken en thrillers significant hoger dan romans, poëzie en toneel. Tegelijkertijd waarderen ze romans significant hoger dan poëzie.
Lees hier het volledige onderzoek van Stichting Lezen.