Het is maandagmiddag, 16.00 uur en ik kijk toetsen na. Ik onderdruk een geeuw als ik een trilletje voel in mijn broekzak. Ha leuk, denk ik, een appje. Toch even kijken van wie het is. Als ik de app open zie ik 74! nieuwe appjes in mijn familie-app-groep. Snel leg ik de telefoon weg. Dag hoor, ik ben aan het werk. In mijn ooghoek zie ik mijn telefoon nog steeds liggen en wordt mijn hand er als vanzelf naartoe getrokken.
Dat wil ik niet meer.
Ik besluit om alle meldingen van mijn telefoon uit te zetten. Dat is lekker rustig! Ik bekijk en beantwoord appjes op mijn tijd. Soms even in de pauze, maar nog liever pas als ik thuis ben. Instagram, mijn grootste valkuil, want het is zo vrolijk, gezellig en leuk, heb ik verstopt als app op mijn telefoon, zodat ik echt moeite moet doen om er te komen. Soms helpt dat drempeltje, maar meestal niet.
Wat wel helpt? Mijn telefoon aan de andere kant van het lokaal leggen. Uit het zicht en zeker niet binnen handbereik. Pas dan word ik er niet door afgeleid en denk ik er ook niet aan. Zo werk ik een stuk efficiënter.
Over mobieltjes in de klas ben ik heel duidelijk: ze komen er bij mijn groep 6 niet in. Ze hebben allemaal een chromebook van school om op te werken, dus digitale middelen genoeg. Ik moet ook zeggen dat ik er weinig kinderen over hoor, ook al zitten ze wel allemaal op TikTok. En vertrouwen ouders me toe dat hun kind ’s avonds veel te lang naar dat schermpje tuurt. Aan mij om ook de gevaren daarvan te bespreken met de klas. Ik wil ze ervan bewust maken dat alles wat je online zet, ook online blijft staan. En dat er weleens filmpjes verschijnen die je bang kunnen maken, juist ook op TikTok.
Het is ook enorm afleidend. Van je schoolwerk, het lezen thuis of “gewoon” lekker buiten spelen. Hand in eigen boezem, te snel pak ik mijn telefoon erbij om iets te checken. Of het daarom in het curriculum moet betwijfel ik, ik besteed die tijd liever aan bijvoorbeeld een boek lezen met de kinderen. Zo af en toe een gesprek over het gebruik van mobieltjes kan natuurlijk wel. Ik wil de kinderen laten zien hoe ik met mijn schermtijd omga en hoe echte pauzes met een boek, een wandeling, of muziek luisteren me helpen om me vervolgens weer beter te concentreren.
Ik pleit voor meer lezen en minder schermtijd. En daar ga ik zelf NU mee beginnen.
Maike Douglas-Westland is leerkracht en eigenaar van de site JufMaike.nl.
Lees het artikel online.