Na 15 jaar leerkracht in het basisonderwijs te zijn geweest maakte Corrine Oudenampsen de overstap naar het Johannes Bosco, een VMBO met een ISK klas. Haar leerlingen komen uit alle delen van wereld. Met veel plezier en toewijding leert zij ze Nederlands, laat ze hen kennismaken met de cultuur, gaan ze samen de klas uit om het geleerde meteen in praktijk te brengen en nog veel meer. Iedere drie weken zal zij jullie in haar blog meenemen naar de leerlingen in haar taalklas.

Mevrouw, wat is een naturistencamping? Mijn hoofd draait zo snel richting de vraagsteller dat ik een knak hoor. Mijn hand gaat naar mijn nek, terwijl vier paar ogen mij afwachtend aankijken.

Normaal gesproken lees ik altijd samen met ze, met de leerlingen van wie hun Nederlands rond A2 niveau ligt, maar nu sla ik een keertje over. Ik heb namelijk net twee nieuwe leerlingen in de klas gekregen, die mij niet verstaan en ook geen idee hebben wat ze moeten doen. Tijd voor zelfstandig werken dus, zodat ik tijd heb om hen te laten zien hoe een laptop werkt, hoe je inlogt en hoe ze hun boek kunnen gebruiken. Daar ben ik net mee klaar als ik deze vraag krijg. Ik loop naar het groepje om hun boek te bekijken.

De titel zegt ‘natuurcamping’, maar naturistencamping hebben ze niet zelf verzonnen. Mijn ogen vliegen over de twee bladzijdes. Het gaat over een jongen die mee op vakantie mag met zijn vriendje en omdat zijn vriend bang is dat hij niet meegaat, zegt hij dat het een natuurcamping is.

Ik bekijk de kaft van het boek. We hebben net nieuwe boekjes aangeschaft en ik vraag me af waarom deze ertussen zit. Het is een boekje waar veel rekentaalwoorden in voorkomen. Dat zal de reden zijn. Tot nu toe lijkt het echter meer op biologiewoorden.

”Op een naturistencamping lopen mensen bloot,” probeer ik. Geen reactie. “Mensen hebben geen kleren aan.” “Iew, ah, nee.” Nu wel heel veel reacties. “Waarom doen mensen dat?” “Tja, dat weet ik niet precies, maar waarschijnlijk omdat ze dat prettig vinden.” “Ik zou dat niet prettig vinden”, zegt één van de meisjes. Dat kan ik begrijpen. En wat heeft ze dat mooi verwoord, zonder enige vorm van afkeuring of ongeloof voor deze leefwijze die toch mijlenver afstaat van wat zij van huis uit heeft meegekregen.

Ik vertel over die keer dat we in Slovenië op een camping stonden, waar onder aan de camping een gedeelte voor naturisten was. Als je dan naar de rivier liep, liep je langs dat stuk camping. Dat was een beetje vreemd. Nog vreemder was het dat we wel hetzelfde sanitair gebouw deelden, dus daar kwam je soms iemand tegen die poedeltje naakt zijn tanden stond te poetsen. Een beetje ongemakkelijk was het wel.

Maar terug naar het boek. De jongen voelt zich ook een beetje ongemakkelijk. Hij ziet mensen in hun nakie. “Mevrouw….. wat is nakie?” Of ze staan in hun blootje. “Mevrouw ….. “

Hij ziet een leuk meisje en ziet dan haar kleine ronde borsten en het driehoekje schaamhaar. Zouden dit dan die rekenwoorden zijn, vraag ik me af. Rondje en driehoekje? Het zijn hele bijzondere voorbeelden die in een reguliere klas waarschijnlijk voor veel hilariteit zorgen. In een klas vol vluchtelingen ligt het onderwerp ‘bloot’ iets gevoeliger, maar kan absoluut een mooie aanleiding zijn voor een gesprek hierover.

De eerste vraag is ‘Wat betekent driehoekje?’ en terwijl ik dat uitleg weet ik al wat het volgende woord is dat ze niet begrijpen. Het is zo grappig en misschien ook best een beetje spannend, dat ze na mijn uitleg meteen naar het volgende woord vragen. We zijn bij het schaamhaar aangekomen. Ik ben zo gewend om met handen en voeten uitleg te geven, dat ik met mijn vingers een driehoek vorm en in de richting van mijn kruis beweeg. Nog net op tijd weet ik dat te stoppen. Het is niet de bedoeling dat ik hun aandacht hier op richt. Dus hou ik het bij het haar tussen je benen. “Ook op je hoofd?” “Nee, alleen het haar tussen je benen.”

De ochtend is goed begonnen, lekker enerverend. Ik geniet hier van. Maar ik vind het ook helemaal niet erg dat de vragen beantwoord zijn en ik mijn nieuwste leerlingen weer mag helpen met het leren alfabetiseren.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang