Kinderen weten als geen ander de knopjes van een computer of smartphone te bedienen. ‘Maar zodra er een probleem ontstaat, lopen ze vast. Puur omdat ze geen idee hebben wat er zich achter die knopjes afspeelt. Daar wilde ik wat aan doen’, zo stelt Erik-Jan Holleman, leerkracht en ICT’er binnen stichting OPONOA in Borculo.
Erik-Jan deed een jaar geleden een aanvraag bij het LerarenOntwikkelFonds (LOF). ‘Ik heb mijn ideeën voor de school en de stichting op papier gezet, concreet gemaakt en bijgeschaafd. Tot er een helder plan stond voor de ontwikkeling van een leerlijn wetenschap en techniek voor onze stichting.’ Een plan dat niet alleen geschreven is voor de leerling, maar juist ook voor de leerkracht. ‘Zoals we bij taal en rekenen weten dat we ‘boven de stof moeten staan’, zo staan leerkrachten dat bij ICT en techniek vaak niet, omdat er weinig interesse voor het onderwerp is. En een tekort aan tijd.’
Ook is Erik-Jan ervan overtuigd dat de materie voor leerkrachten (en leerlingen) vaak te abstract is. ‘Mijn doel is om leerkrachten concrete en bruikbare materialen en lessen aan te bieden, zodat ze zelf enthousiast raken en hun kennis kunnen overdragen’, zo legt hij uit. ‘Ik zou willen dat leerkrachten techniek begrijpen aan de hand van alledaagse voorwerpen en vragen als: hoe werkt het als ik een e-mail verstuur? En hoe werken de zonnepanelen op het dak van deze school?’ Een van de leermiddelen waar de school - door de plannen van Erik-Jan - gebruik van gaat maken is de Micro:bit, een mini-computertje waarmee je gemakkelijk leert programmeren.
Tijd en ruimte
De ontwikkeling van deze nieuwe leerlijn heeft Erik-Jan, door middel van het LerarenOntwikkelFonds, kunnen spreiden over twee jaar. ‘De
subsidie die we hebben gekregen kunnen we volledig naar eigen inzicht inzetten. In tijd en studiekosten. Bovendien kan ik door LOF een effectieve bijdrage leveren aan innovatie binnen de school. Wat ik belangrijk vind om over te brengen aan mijn collega’s is dat het omgaan met techniek en ICT niet iets extra’s is. Het is essentieel dat zij de materie dus kunnen koppelen aan andere vakken.’
(...)
Lees nu het volledige artikel uit 'PrimaOnderwijs nr. 4 Natuur & Techniek' online: