Huiswerk en praktijkonderwijs, die woorden heb je vast niet vaak in een zin zien staan. Het is ook een combinatie die niet vaak voorkomt. In principe wordt er in het praktijkonderwijs ook geen huiswerk gegeven. Alles wat PrO-leerlingen moeten leren, leren ze op school. Dat vraagt al genoeg van ze, zo is de filosofie. Laat ze na schooltijd maar ontspannen. Maar dan is er coronacrisis…
Je kan huiswerk soms wel voorstellen bij een leerling, maar dat kan je op de volgende reactie komen te staan: “U denkt toch zeker niet dat ik gek ben hé, meneer? Deze jongen gaat straks lekker achter de playstation!”
Leuke poging, maar mislukt.
Zelfvertrouwen en praktijkonderwijs is daarentegen wel een vertrouwde combinatie. De meeste leerlingen hebben er een gebrek aan. Te veel gehoord dat ze dom zijn, te veel onvoldoendes gehaald in het primair onderwijs, te vaak even niet mee mogen doen. Dat gaat aan je knagen, dat vreet je op van binnen. En bovenal: dat moet gecompenseerd worden, in bijvoorbeeld stoer gedrag of overschreeuwen.
En dan rukt er opeens een virus op. Uit China. Een virus dat de term huiswerk, of beter gezegd ‘thuiswerk’ een geheel nieuwe dimensie zal gaan geven. Zelfs de leerlingen van het praktijkonderwijs zullen daar deze keer niet aan kunnen ontsnappen. Ik herinner mij nog een gesprek over dat virus met een collega in de pauze. Zij stelde dat sommige leerlingen lucht hadden gekregen van een virus met de naam corona. “Wat moeten we tegen de klassen zeggen als er vragen komen? Het is toch niet onmogelijk dat het onze kant op komt”. “Zeg maar dat ze zich echt geen zorgen hoeven te maken”, merkt iemand nonchalant op.
Het volgende moment zit je er middenin, en worden op vrijdagmiddag de leerlingen om half een naar huis gestuurd, zodat wij als team een plan kunnen maken voor het geval we maandag allemaal thuis zitten. De scholen dicht, wie had dat ooit kunnen denken!
Razendsnel en met vereende krachten wordt thuisonderwijs georganiseerd. Met vallen en opstaan uiteraard. Een stapeltje werk meegeven is zo moeilijk nog niet. Maar hoe houd je contact met de klas? Hoe informeer je de ouders? Kun je online ook werk klaarzetten? Bij ons op school zijn we nog recent overgestapt naar Google suite for education, maar niet iedereen is daar helemaal in thuis. De videogesprekken via Google Hangout, vliegen ons om de oren. De leraren moeten leren….
Ondertussen stromen de foto’s binnen van onze leerlingen die aan hun huiswerk zitten, aan hun HUISWERK!! Ze blijken het te kunnen, beter dan wij ooit konden vermoeden. De mooiste reactie komt op Instagram van Sylvia, die haar inspiratie uit een bekende songtekst haalt: “Ik ben mezelf niet of al die jaren nooit geweest”. Met daaronder haar eigen veelzeggende woorden: Alles wat ik nu doe, lukt! Yeahhh :-)
Het is hartverwarmend. Een leerling bij wie het zelfvertrouwen toeneemt, een van onze belangrijkste opdrachten. En dat blijkt dus te lukken.
Zelfs op afstand!
Meester Stefan
Docent Praktijkcollege De Schakel