Paspoort
Naam Frank Drost, 31 jaar
Vak/Klas Groep 6/7
Type Onderwijs Montessori
Motto Wees lief voor elkaar
Aantal FTE 0,8
1. Ik koos voor het onderwijs, omdat…
‘Ik graag met kinderen werk. Naast mijn kantoorbaan trainde en coachte ik in mijn vrije tijd een voetbalteam van AFC IJburg. Ik vond het trainen en coachen zo leuk dat ik uiteindelijk besloot om mijn kantoorbaan op te zeggen en te starten met het zij-instroom in beroep traject basisonderwijs. Daar heb ik tot op heden nog geen moment spijt van gehad. Daarnaast werk ik graag in een dynamische omgeving. In het onderwijs is geen dag hetzelfde en dat maakt het onderwijs zo interessant.’
2. Mijn onderwijsbijbel is/beste boek
‘Het is misschien niet het beste boek maar wel een heel handig boek: Teach Like a Champion van Doug Lemov. In het boek staan verschillende technieken om leerlingen te laten excelleren. Het gaat hierbij niet alleen om prestaties, maar ook om het werken aan karakter en een sterke klascultuur.’
3. Mijn onderwijsvoorbeeld/inspiratiebron
‘Paul Pogba. In mijn klas mag het groepje wat als beste de ‘dab’ doet als eerste het fruithapje of lunch pakken. De ‘dab’ is bedacht door de Franse voetballer Paul Pogba.’
4. Mijn grootste blunder in de klas
‘In de klas heb ik een lage stoel op wieltjes. Zo kun je je makkelijk van de ene naar de andere tafel bewegen. Echter, ik wil vaak iets sneller dan die wieltjes. Het gebeurt dan ook geregeld dat de stoel onder mij vandaan schiet en ik alles in werk moet stellen om niet languit op de vloer te belanden. De kinderen kijken mij dan hoofdschuddend aan om vervolgens weer aan het werk te gaan.’
5. Dat kan beter…
‘De inrichting van de pabo. Ik denk dat het een hoop mannen weerhoudt om aan de pabo te beginnen, omdat ze het niet zien zitten om tijdens de studie kleuters les te geven. Door het aanbieden van verschillende studierichtingen (onder-, midden- en bovenbouw) kunnen toekomstige leerkrachten doelgerichter worden geworven. Leerkrachten kunnen zo sneller worden opgeleid en de kwaliteit van de leerkrachten gaat, mede door de specialisatie, omhoog.’
6. Mijn tip aan een startende leerkracht
‘Geniet en neem het niet al te serieus. Als een les een keer niet lekker loopt is er geen man overboord. De volgende keer zitten ze gewoon weer klaar voor de volgende les.’
7. Mijn sterke/zwakke punten in de klas
‘Ik vertel met veel enthousiasme en ben geïnteresseerd. Mijn zwakke punt is dat ik vaak afwijk van mijn planning. Ik kan soms een beetje chaotisch zijn. Gelukkig zijn de kinderen in mijn klas het inmiddels wel gewend.’
8. Leerlingen noemen mij…
‘Hoop ik een aardige meester. Ik speel in op individuele vragen van leerlingen en help kinderen buiten schooltijd met werkstukken en spreekbeurten. Ik hoop dat zij dat waarderen.'
9. Mijn wens voor het onderwijs
‘Ik hoop dat het lerarentekort op korte termijn wordt opgelost. Kinderen zijn de toekomst en hebben recht op goed onderwijs.'
10. Mooiste herinnering
‘Aan het eind van mijn eerste jaar als leraar zongen een aantal meisjes uit groep 6 het liedje ‘Favoriete meester' van Kinderen voor Kinderen. Ik vond het zo lief, dat ik met moeite mijn tranen in bedwang kon houden.’
Werkzaam is het onderwijs en wil je op 10-minuten gesprek? Leuk! Stuur een mail naar met het onderwerp '10-minuten gesprek'.