Steeds meer kinderen hebben moeite met schrijfvaardigheid. Scholen en deskundigen trekken aan de bel. Kinderen schrijven onleesbaar, te langzaam of hebben pijn in hun hand. Vaak moet er zelfs een therapeut aan te pas komen. Dit meldt het AD.
Moeite met schrijven
Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft moeite met leren schrijven. Aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift.
Middelbare school
Middelbare scholen hebben vaker leerlingen in de klas die zelfs hun eigen handschrift niet kunnen lezen of zo langzaam schrijven dat ze de instructies niet kunnen bijhouden. ,,Bij schrijven worden zowel taalkundige als motorische vaardigheden gevraagd. Als kinderen leren schrijven hebben ze vooral aandacht nodig voor de motorische kant'', legt Anneloes Overvelde, kinderfysiotherapeut en gepromoveerd op onderzoek naar kinderen met schrijfproblemen, uit. ,,Leerlingen moeten kilometers maken om automatisch te kunnen schrijven en de aandacht bij de lessen te kunnen houden.''
Tablet en laptop
Op de pabo's is het schrijfonderwijs echter naar de achtergrond verdwenen. Ook in de klas zien leraren het belang er minder van in door de komst van tablets en laptops. Terwijl tot een jaar of 10 geleden schrijfles nog dagelijks deel uitmaakte van het lesprogramma, oefenen kinderen nu steeds minder.
Informatie beter opslaan
Schrijfexperts stellen dat het belang van schrijven op veel scholen wordt onderschat. Schrijfdocent Rijn van de Rozenberg meent dat de schrijfbeweging veel doet met het brein. Van de Rozenberg: 'De kinderen die ik begeleid, gaan beter schrijven én beter spellen.' Door mee te schrijven, slaan de hersenen beter informatie op dan wanneer leerlingen iets op een computer intikken.
Toetsantwoorden niet kunnen lezen
De schrijfdocent ziet leerlingen op middelbare scholen die hun eigen toetsantwoorden niet meer kunnen lezen. Volgens Van de Rozenberg komt dit door didactische verwaarlozing. 'Leraren geven ook toe dat het schrijven er een beetje bijhangt en dat ze niet goed weten hoe ze problemen van kinderen moeten oplossen.'
Minder knutselen
Basisscholen merken op hun beurt dat sommige kinderen minder ontwikkeld de kleuterklas binnenkomen dan vroeger. 'Thuis zijn ze minder bezig met spel. Deels doordat ze meer achter de tv en computer zitten en deels doordat ouders meer werken en geen tijd hebben', aldus Petra van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Kinderen kleuren en knutselen thuis minder, waardoor hun motoriek slechter is. Juist een goede fijne motoriek is essentieel om de schrijfbeweging onder de knie te krijgen.