Unieke master is verrijking voor leraren en onderwijs
Het beroep van leerkracht is veelomvattender geworden. Lesgeven is leuk, maar wordt steeds complexer door de grotere diversiteit in de klas. Iedere leerling is en leert anders. Hoe doe je recht aan die verschillen? Hoe zorg je ervoor dat iedere leerling zich zo goed mogelijk kan ontplooien? En sluit je ook nog aan bij vaardigheden voor de toekomst? Met de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) leer je nieuwe, innovatieve onderwijsmethoden die je meteen kunt toepassen in je eigen praktijk.
Eigentijds onderwijs
In eigentijds onderwijs leren de leerlingen regie nemen over hun eigen leerproces en is het onderwijs afgestemd op hun individuele onderwijsbehoeften. Wetenschappelijke inzichten en (nieuwe) technologische mogelijkheden worden optimaal ingezet om dit te realiseren. Daarbij wordt een groot beroep gedaan op ICT-vaardigheden, probleemoplossend vermogen, kritisch denken, creativiteit en sociale competenties.
Word excellente leerkracht
Onderwijsprofessionals uit verschillende sectoren leren van elkaars onderwijspraktijk: van primair onderwijs tot voortgezet onderwijs en van mbo tot hbo. Samen leer je tijdens intervisie en vorm je een professionele leergemeenschap waarin je werkt aan de ontwikkeling van je eigen professionele identiteit om op basis daarvan stuurkracht te pakken in de school.
Bijzonder is dat je opgeleid wordt om zelf ook werkzaam te blijven voor de klas. Dat is hard nodig, gezien het lerarentekort. Vanuit je rol als excellente leerkracht weet je innovaties in de school aan te sturen.
Praktijkgericht onderzoek
De MOVEL is een inhoudelijk brede master, met een wetenschappelijke basis. De HAN-master is de enige in Nederland en ontwikkeld door een team dat bestaat uit HAN-opleidingen, het onderzoek (de lectoraten) en het werkveld (de scholen). Voor het samenwerken in deze driehoek is in de opleiding veel aandacht.
De opleiding werkt nauw samen met 3 onderzoeksteams verbonden aan Academie Educatie. Actueel onderzoek en toegepaste kennis krijgen op deze manier meteen een plek in het programma:
- Lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren
- Lectoraat Leren met ict en iXperium/Centre of Expertise Leren met ict
- Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen
"Door ontwerponderzoek te doen in mijn eigen onderwijspraktijk en op school, heb ik geleerd welke onderzoeksmethodieken en werkvormen ik kan hanteren om het onderwijs op onze school meer eigentijds vorm te geven en collega’s hierin mee te nemen," vertelt oud-student Jessica Rikken.
Interesse in het volgen van deze master? Bezoek de Open Avond op 9 maart 2022 of vraag een adviesgesprek aan! www.han.nl/movel
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr.3 'Een leven lang leren'.
Reacties