Janneke van de Peut is al meer dan 25 jaar werkzaam in het basisonderwijs. Ook is zij coach bij het LerarenOntwikkelfonds (LOF) en begeleidt ze elk schooljaar een expeditiegroep, een groep leraren die subsidie heeft gekregen om een vernieuwend project uit te voeren in het onderwijs. ‘Dankzij het LOF heb ik een veel bredere blik gekregen die ook van pas komt in mijn huidige werk als leerkracht.’
Janneke is sinds twee jaar werkzaam op de Prinses Beatrixschool in Veenendaal, een kleinschalige school omringd door veel hoogbouw met een grote diversiteit aan leerlingen en niveauverschil. Veel kinderen hebben het stempel achterstandskinderen, terwijl ze wel meer aan kunnen. Die kloof is ingewikkeld. ‘Ik moest een heel andere manier van lesgeven ontwikkelen, ook al vóór corona, omdat ik te maken heb met kinderen die soms in een ingewikkelde thuissituatie leven. Kinderen die eigenlijk heel hard willen werken voor school, maar daar thuis niet altijd de middelen en mogelijkheden voor hebben.’
LOF-principes
Vanuit haar werk voor het LOF, heeft Janneke geleerd hoe belangrijk het is om de verbinding te zoeken. Niet alleen met het kind, maar juist ook met de ouders. ‘We hadden bijvoorbeeld een kind dat fysiek geweld gebruikte tegen andere leerlingen op het schoolplein. Zelfs zo erg dat kinderen huilend binnenkwamen. Het kind heb ik samen met zijn moeder wekelijks op school uitgenodigd om te praten over waar zijn woede vandaan komt. Ik heb hen gevraagd hoe we dit sámen op kunnen lossen. En dat werkte.’ Bij haar expeditiegroep past Janneke dezelfde principes toe. ‘In gesprek met mijn expeditiegroep leg ik de verantwoordelijkheid om er een zinvol programma van te maken neer bij de hele groep, want het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de onderwijsinnovaties te realiseren. Durf te delen, durf te vragen en durf te betrekken zijn daarbij hele belangrijke uitgangspunten.’
Van elkaar leren
Janneke heeft dit doorgevoerd op haar school. Haar deur staat altijd open als ze lesgeeft. Dat betekent dat iedereen het hoort als het goed gaat, maar ook als het lesgeven minder goed gaat. ‘Het geven van gymlessen is niet mijn sterkste punt. Mijn collega uit groep 8 geeft inspirerende gymlessen, waarbij de leerlingen zelf ook een rol spelen. Door te durven vragen en betrekken, laat ik nu iedere gymles voor mijn combinatiegroep 3/4 uitvoeren door leerlingen uit groep 8. Zij voelen zich op deze manier enorm betrokken bij mijn leerlingen en ik leer van hen hoe je een goede gymles geeft. Dat is op en top de LOF-gedachte: Leren van, door en aan elkaar!
Over LOF
LOF is een netwerk van, voor en door leraren die het onderwijs van onderop willen vernieuwen. LOF biedt leraren uit het primair, voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs begeleiding en bijeenkomsten om een onderwijsinnovatie te realiseren.
Kijk voor meer informatie op www.lerarenontwikkelfonds.nl
Reacties