Een onderwijsinnovatie voor beter onderwijs kan al door één pionierende leraar ontstaan. Pionieren doe je niet alleen. Daarvoor heb je draagvlak van je team nodig: collega’s als sparringpartner, steun van je leidinggevende en betrokkenheid van het bestuur. LOF (LerarenOntwikkelFonds) biedt leraren uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo begeleiding en bijeenkomsten om een onderwijsinnovatie tot stand te brengen en duurzaam in de school te implementeren.
Malou Papavoine
Malou Papavoine, leraar groep 3 bij Kindcentrum de Springplank, is zo’n pionierende leraar. Het idee dat ze met hulp van LOF realiseert, draait om kinderen te betrekken bij de inrichting van het onderwijs via thematisch werken. ‘Ik merkte dat de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen minder werd. Leerlingen zaten bijvoorbeeld steeds vaker onderuit gezakt in hun stoel. Om ons onderwijs betekenisvoller in te richten, wil ik aan de slag gaan met thematisch werken om de verwondering en interesse van kinderen te prikkelen. Wanneer een kind intrinsiek gemotiveerd is, leert het beter’, aldus Malou.
Ruimte nodig
Het idee en de wil om te veranderen is er, maar hoe organiseer je dit binnen de school naast alle dagelijkse werkzaamheden waar iedereen al druk mee is? De school waar Malou werkt maakt met steun van LOF ruimte om tijdens schooltijd aan deze innovatieplannen te werken. Zo is Malou dit schooljaar één dag per week vrij geroosterd en gaat zij als ambulante medewerker aan de slag om het plan uit te werken. Om het initiatief schoolbreed in te zetten, zoekt ze de verbinding met verschillende specialisten bij haar op school. ‘Samen met onze taalspecialist en leerkracht van groep 8 organiseren we bijvoorbeeld een studiedag rondom thematisch werken’, vertelt Malou. ‘Je hebt elkaar nodig om tot verandering te komen. Vooral nadenken over verandermanagement. Hoe pak ik dat aan samen met mijn team? Dit is denk ik het belangrijkste voor álle mensen die in het
onderwijs iets willen veranderen.’
Je bent niet alleen
Leraren met een LOF initiatief komen drie keer per jaar bij elkaar om kennis te delen en te leren van elkaars aanpak. ‘Je begint met een eigen idee, maar gaandeweg leer je van anderen, stel je je plan bij en wordt het steeds concreter. Op school ben ik de kartrekker, maar door LOF ben ik in contact gekomen met andere pionierende leraren en voel ik mij niet alleen. Ik vind het zinvol, je kunt elkaar écht helpen.’
Over LOF
LOF (LerarenOntwikkelFonds) is een podium van, voor en door leraren die het onderwijs van onderop willen vernieuwen. LOF biedt leraren uit het primair en voortgezet onderwijs begeleiding en bijeenkomsten om een onderwijsinnovatie te realiseren. Voor leraren uit het mbo is er het eigen, vergelijkbare traject Onderwijs Pioniers MBO.
Meer informatie: lerarenontwikkelfonds.nl