Een ruime meerderheid (driekwart) van de leerkrachten in het basisonderwijs ervaart druk van ouders bij het middelbare schooladvies. Dat blijkt uit een peiling van CNV Onderwijs en het tv-programma EenVandaag onder ruim 2.200 leraren.
Schelden
Meer dan de helft van de leraren heeft daarbij wel eens te maken met grensoverschrijdend gedrag, zoals schelden en dreigmailtjes. ‘Onacceptabel’, aldus Loek Schueler voorzitter van CNV Onderwijs: ‘Een kwart overweegt zelfs om te stoppen met het vak. We hebben elke leerkracht keihard nodig. Ouders stop hiermee!’
Prestatiedruk
Vrijwel alle leraren (90%) vinden het positief dat ouders betrokken zijn bij hun kind, maar te vaak slaat het om in prestatiedruk. Schueler: ‘Een school is een gemeenschap van leerlingen, onderwijspersoneel en ouders. Die gemeenschap maak je samen. Een leerkracht is een professional en ouders moeten dat accepteren. Een onderwijsteam volgt een kind acht jaar lang en maakt op basis daarvan een middelbaarschooladvies. Naast toetsresultaten wordt daarbij ook gekeken naar andere factoren zoals inzet, omgang met anderen en creativiteit. Een ouder wil het beste voor het kind, maar een leerkracht ook! Dus sta niet tegenover elkaar, maar ga samen in gesprek.’
Steun van collega
In de peiling geven leraren aan vaak een collega te vragen om bij een lastig gesprek te zijn. Dat juicht de CNV Onderwijsvoorzitter toe: ‘Maak als team afspraken over hoe je met dwingende ouders om kunt gaan en steun elkaar. Maar dreigen en schelden van ouders, dat mogen we als samenleving nooit accepteren.’
Waardering
Schueler ziet in de samenleving veel prestatiedruk en hoort van leerkrachten dat, met name hoog opgeleide ouders moeite hebben om te accepteren dat hun kind vmbo-advies krijgt. ‘Heel pijnlijk, ook omdat het kind zelf meestal bij zo’n adviesgesprek zit. We moeten als samenleving echt meer waardering krijgen voor vmbo’ers. Wees trots op hen, want zij leveren een belangrijke bijdrage aan de toekomst van onze economie.’