De Blauwe Lijn is een openbare basisschool in Amsterdam Zuidoost met een taalzwakke doelgroep. Sinds 2016-2017 maakt De Blauwe Lijn gebruik van de leermiddelen en begeleiding van Alles-in-1. Groepsleerkrachten Marlene Coats en Stefan Koytek vertellen over hun ervaringen met de methode.
Acht weken vooruit plannen
Coats en Koytek: ‘Eerst hebben we een proefproject gedaan. Daarna zijn we meteen verdergegaan met het invoeren van Alles-in-1. Het werken in vakken missen we niet. Er is nog steeds een duidelijke structuur en er zijn herkenbare activiteiten. Het plannen van een project is wel wennen. Je plant acht weken vooruit en bent nog aan het leren om de veelheid aan activiteiten te overzien.’
De groepsleerkrachten vervolgen: ‘Alles-in-1 werkt fantastisch. Je werkt meteen aan woordenschat, begrijpend lezen, spelling, alle vakken tegelijk. Je bereidt je in een keer op alles voor, niet meer apart per vak. Alle creatieve vakken zijn geïntegreerd en vallen binnen het thema.’
De leerkracht is essentieel
Coats en Koytek vinden dat bij thematisch onderwijs veel afhangt van de leerkrachtvaardigheden. 'Door aan te sluiten op de behoeften van je leerlingen is het mogelijk om minder klassikaal, frontaal onderwijs te geven.’
De voorbereidingstijd van de methode is volgens Coats en Koytek 'vergelijkbaar met andere methodes.' Maar ze vinden wel dat het afhangt van de keuzes die je maakt. 'Regelmatig afstemmen over de planning en organisatie van activiteiten zorgt ervoor dat we een project echt samen dragen.’
Taalzwakke doelgroep
Coats en Koytek: ‘We wilden onze taalzwakke doelgroep op eigen niveau en intelligentie aanspreken. De opbouw in taalniveau is goed. Door de zes verwerkingsniveaus kunnen we eenvoudig differentiëren. Spelling is heel goed verwerkt met duidelijke categorieën, leerdoelen en ruim voldoende materiaal en herhaling. De samenhang en context van Alles-in-1 biedt kinderen veel houvast om woorden te leren. Ons spelling- en woordenschatonderwijs is daardoor flink verbeterd.’
De groepsleerkrachten vinden dat de zelfstandigheid, motivatie en betrokkenheid van leerlingen toenemen 'door het werken aan voldoende activiteiten op eigen niveau. Hierdoor kan een leerkracht prima meerdere niveaus binnen een klas bedienen.’
Gemotiveerde, betrokken leerlingen
Kinderen met een korte spanningsboog hebben volgens Coats en Koytek baat bij de 'vele afwisselende activiteiten' van de methode. 'Zodra je een thema start, stel je de vraag: ‘Wat heb je thuis over dit onderwerp? Neem maar mee! Alles-in-1 nodigt uit tot het aankleden van projecten door een opening, excursie, de creatieve en praktische lessen en de afsluiting. Dat maakt het boeiend en spannend. Leerlingen worden geprikkeld en zijn enthousiast. En ook ouders zijn meer betrokken.’
Leren loslaten
‘Gedurende het eerste jaar hebben we begeleiding gehad van Alles-in-1. De begeleiding werd aangepast op de behoeften van onze school en ging onder meer over verbeteren van woordenschatonderwijs, helpen bij de voorbereiding, effectief werken met weektaken, praktische uitwerking van activiteiten en het afleggen van klassenbezoeken. Het belangrijkste wat de begeleiding ons heeft opgeleverd is leren loslaten. Alles-in-1 is daardoor het hart van ons onderwijs geworden!’