Lezen is van positieve invloed op je taalvaardigheid, schoolcarriѐre en verdere loopbaan. Toch is (vrij) lezen geen vast onderdeel binnen het curriculum in het mbo. Als het aan Audrey Stam, docent Nederlands en Engels op het Mediacollege in Amsterdam, ligt, komt daar verandering in. Met budget en begeleiding van het LerarenOntwikkelFonds (LOF) wil zij het leesonderwijs in het mbo weer op de kaart zetten.
Het is niet dat er niet gelezen wordt binnen het mbo. Integendeel. ‘Voor Nederlands en Engels doe je examen in de onderdelen lezen en luisteren maar dat is vrij technisch van aard’, vertelt Audrey. ‘Het gedeelte waarin je werkt aan de basis, is er in het mbo niet.’ Jaarlijks starten er altijd wel een paar studenten aan het Mediacollege die niet taalvaardig genoeg zijn. ‘Onze studenten zijn creatieve beelddenkers. Ze zetten taal om in beeld. Je moet opdrachten echter wel kunnen plaatsen in een context.’
LOF-initatief: Leesbevordering mbo
Audrey is daarom groot voorstander van het stimuleren van lezen. ‘Door te lezen, breid je je woordenschat uit, je kunt je dan beter uitdrukken. Niet alleen moeten studenten een opdracht goed kunnen begrijpen, maar juist ook toelichten wat ze hebben gedaan en hoe ze het hebben aangepakt. Als je niet goed begrijpt wat iemand zegt, of dit nou een docent of een echte opdrachtgever is, dan heb je het best zwaar bij ons.’ Met dit gegeven kwam Audrey via collega’s bij het LOF terecht. ‘In een aantal sessies met een enthousiaste groep mbo-docenten kreeg ik al snel mijn idee voor leesbevordering in het mbo scherp. Het leerzame aan de LOF-sessies is dat je allemaal een ander idee hebt, maar je doet mee met hetzelfde doel voor ogen, namelijk het onderwijs vernieuwen.
Een permanente bibliotheek
Audrey is al heel ver met haar doel om het (vrij) lezen te integreren in het curriculum van alle opleidingen binnen haar school. Met het budget van het LOF hoopt ze – nu corona op de achtergrond raakt – een permanente bibliotheek in te gaan richten die bemand wordt door een mediathecaris die ook advies kan geven aan studenten over de keuze van een boek. ‘Als je lezen wilt bevorderen, moeten studenten een goede keuze kunnen maken. Tijdens mijn lessen besteed ik hier nu al veel tijd aan. Ze mogen van mij zelfs een stripverhaal lezen. Het gaat erom dat ze het plezier weer terugkrijgen en dat er geen weerstand meer is om te lezen.’
Over LOF
LOF (LerarenOntwikkelFonds) legt het initiatief bij de leraar voor beter onderwijs. LOF biedt leraren uit het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo budget en begeleiding om hun eigen project voor beter onderwijs in hun school uit te voeren.
Ga voor meer informatie naar www.lerarenontwikkelfonds.nl
Reacties