Op de Saltomontessorischool de Trinoom gebruiken ze VR-brillen bij de les. Het is de bedoeling dat de leerlingen samen met de leraren zelf ook content maken. De kinderen zijn in ieder geval creatief genoeg. Binnen een paar maanden werd het 3D-spektakel uitgebreid naar 4D.
Tekst Malini Witlox. Foto's Malini Witlox en Rob Pijnenburg
‘We gaan op reis’, vertelt bovenbouwleerling Annebel. ‘Mijn iPad is de gids.’ Ik word op een bank in de zijkant van de kantine gezet en krijg een VR-bril op. Mijn schoenen moet ik uitdoen en mijn broek opstropen. Ze klikt iets aan op haar tablet. Opeens sta ik midden in een Canadees nationaal park. ‘Voeten even omhoog’, zegt leerling Floris. Iemand schuift een teiltje dat gevuld is met stenen onder mijn voeten. Het voelt alsof ik echt in de Canadese natuur loop. Om me heen zie ik overal stenen, tot het landschap verandert. Opeens zie ik een pijl voor me die naar links wijst. Annebel heeft die door te klikken op haar tablet aangemaakt. Ik kijk naar links en zie een waterval in nationaal park Wood Buffalo.
We zijn op Sunset Beach in Zuid-Afrika
We gaan meteen door, opnieuw moet ik mijn voeten optillen, nu voel ik zand. We zijn op Sunset Beach in Zuid-Afrika. Eén van de leerlingen houdt een kruid onder mijn neus, ik ruik kerrie. Ik moet mijn voeten in een bak met water zetten, het prikkelt mijn brein. Het is net alsof ik echt in de oceaan zwem. Via Madagascar gaan we verder op reis. Ik krijg thee in Bali en een wafel die besprenkeld is met siroop. Als ik mijn voeten weer in een nieuwe bak zet, voel ik bladeren en takken, in sta opeens in een weiland met plantjes. De leerlingen vertellen steeds waar we zijn en wat ik zie, bijvoorbeeld de Ring of Fire.
'Het 4D-deel hebben ze helemaal zelf bedacht'
De presentatie door de leerlingen –naast Annebel en Floris ook Duuk en Lotte - is perfect, net als de evaluatie achteraf. ‘Ook dat hoort bij 21ste eeuwse vaardigheden: presenteren en evalueren’, zegt intern begeleider Astrid Majoor. ‘Het 4D-deel hebben ze helemaal zelf bedacht.’ ‘Ik vind het niet zo fijn om iets uit een boek te leren, dit is veel fijner’, vertelt Floris. Via Google en allerlei internetsites hebben de leerlingen de informatie verzameld. ‘We kwamen nu op plekken uit waarvan we niet wisten dat ze bestonden.’
Teach VR
Bij de presentatie van vandaag maken de leerlingen gebruik van Google Expeditions. Er zijn echter nog meer manieren om als school zelf content op maat te maken. I-coach Rob Pijnenburg experimenteert met Teach VR. Hij logt in op de website, koppelt die via een code aan zijn mobieltje en toont aan dat het relatief simpel is. Visit Finland kiest hij. Maak een les, klikt hij aan. Hij overhandigt mij de VR-bril. Het is net alsof ik op een slee zit die door husky’s wordt voortgetrokken. Hij klikt met zijn muis en ik zie het Noorderlicht. ‘Het geeft een extra beleving.’ Hij geeft nog een voorbeeld. Eerder heeft hij met de 360 graden camera die de school heeft een filmpje in de kantine gemaakt, dat hij uploadt in het programma. Hij klikt daarna op verschillende plekken op de foto. ‘Met een muisklik kun je er punten inzetten die oppoppen in het filmpje. Ik wil binnenkort met leerlingen bij bedrijven en instellingen in de regio gaan filmen. Zo kun je het bedrijfsleven verbinden met het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan het Prehistorisch Dorp of ASML. De leerlingen kunnen daar foto’s maken en de informatie verwerken. Dat je een chipmachine ziet en een pop-up krijgt waarin wordt uitgelegd hoe die machine werkt. Er zijn tal van mogelijkheden’, vertelt Rob.
‘We gebruiken de VR-brillen onder meer bij wereldoriëntatie'
Via Google Maps is de hele wereld bereikbaar. Met creator tools kun je alles op maat maken. Rob: ‘We gebruiken de VR-brillen onder meer bij wereldoriëntatie. Je kunt overal komen. Normaal kun je bij een excursie niet met leerlingen naar een Afrikaanse sloppenwijk, met VR wel. Je kunt zelf iets maken of bestaande content gebruiken, zo is er bijvoorbeeld veel over de Eiffeltoren beschikbaar. Je kunt leerlingen vooraf informatie laten opzoeken en laten bepalen hoe ze het in VR willen verwerken, zo leren ze creatief denken. Denk bijvoorbeeld aan een pop-up met informatie over de hoogte van de toren. In de bovenbouw zetten we VR wel anders in dan in de onderbouw. Bij de jongste leerlingen laten we ze bijvoorbeeld dieren zien.’
VR-kit van Google Expeditions
De school heeft beschikking over een VR-kit van Google Expeditions, 25 VR-brillen en apparaten (Q6 LG). Alle leerlingen loggen in op hetzelfde programma. Voordeel van Teach VR is dat je met de hele groep kunt kijken. De docent kan met behulp van smileys zien waar de leerlingen heen kijken. Het nadeel van het gebruik van de 360 graden camera is dat je alles vanaf één punt ziet. Astrid Majoor heeft daar wel een plan voor. ‘Als je meerdere camera’s op strategische punten neerzet, krijg je alsnog bewegend beeld, je loopt dan zo door de kantine of het museum heen.’ Ze wil hier binnenkort mee gaan experimenteren. ‘Het is voor ons ook allemaal nieuw. Maar we merken wel dat de leerlingen veel leren en heel gemotiveerd zijn. Als je ze vertrouwen geeft, komen ze met de mooiste dingen. Het werkt veel beter dan leren uit alleen een boek.’