De gemeente Dordrecht en het landelijk kenniscentrum CAOP houden een landelijke conferentie over de tweede taal van vluchtelingenkinderen, meldt AD. 'Goede beheersing van de taal is de springplank naar een goede toekomst', zegt de Dordtse wethouder van onderwijs Peter Heijkoop.
Noodzaak zo snel mogelijk Nederlands leren
Wetenschappers en leraren bespreken de noodzaak om vluchtelingenkinderen zo snel mogelijk Nederlands als tweede taal te leren. De volgende wetenschappers zijn aanwezig: Folkert Kuiken (hoogleraar leerstoel Nederlands als tweede taal en meertaligheid, Universiteit van Amsterdam), Maaike Hajer (lector meertaligheid en vakonderwijs, Hogeschool Utrecht) en Alex Riemersma (lector Fries en Meertaligheid in Onderwijs en Opvoeding, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden).
Taal is springplank
Het gaat in Dordrecht zelf om een groep van 450 kinderen, die Nederlands niet als eerste taal hebben. Heijkoop: 'We monitoren al jaren wat er in die schakelklassen gebeurt. Dat zijn klassen waar deze kinderen in terecht komen om de Nederlandse taal zo snel en effectief mogelijk onder de knie te krijgen, zodat ze daarna hun plek kunnen vinden in het reguliere onderwijs en de maatschappij. Taal is de springplank naar alles.'
Achterstand
Heijkoop noemt het 'onverteerbaar' dat er nog steeds voorbeelden zijn van een derde generatie immigrantenkinderen die de taal niet of onvoldoende beheersen. 'Die hebben en houden een achterstand op de arbeidsmarkt en daar willen we vanaf, maar soms realiseren deze mensen zich dat zelf onvoldoende.'
Aanpak per kind verschilt
De deelnemers wisselen informatie uit met elkaar om zo voor ieder kind de beste aanpak te kunnen vaststellen. Heijkoop: 'Die is niet voor ieder kind hetzelfde. Een Pools kind vraagt een andere aanpak dan een kind dat een oorlogstrauma heeft opgelopen in bijvoorbeeld Syrië of Eritrea.'