Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) opent zijn jaarlijkse eindexamenklachtenlijn en klachtenformulier op examenklacht.nl. Ook dit jaar kunnen de ca. 211.550 eindexamenkandidaten voor de 31e keer bij het LAKS terecht met al hun vragen en klachten over de organisatie, inhoud en het niveau van de examens. Het LAKS heeft dit jaar veel energie gestoken in een vernieuwing van de site: ‘We hebben een nieuwe site, die is gericht op positievere feedback op de examens. Zo is er dit jaar ook de mogelijkheid aan te geven wat goed is aan de examens.’ Aldus Lizelot van Den Berg (15) eindexamencoördinator van het LAKS.
Inhoudelijke kritiek
De nieuwe site moet leerlingen motiveren inhoudelijke kritiek te formuleren. Het LAKS hoopt meer opmerkingen over specifieke vragen binnen te krijgen. Het LAKS hoopt dat, naast de examenkandidaten havo en vwo, vooral examenkandidaten van het vmbo de scholierenorganisatie weten te vinden. Van den Berg: “Tot nu toe hebben we op examenklacht.nl vrij weinig klachten ontvangen van kandidaten vmbo basis en kader. Dat kan zowel betekenen dat die examens goed afgenomen worden, als dat de kandidaten ons niet bereiken.”
Klachten doorgeven
Tijdens de komende examenperiode kunnen de examenkandidaten klachten doorgeven via www.examenklacht.nl en op examendagen tussen 12.00 uur en 19.00 uur bellen naar 030 7900900. Het eindexamenklachtenteam van ruim acht scholieren behandelt elke examendag de telefonische en digitale klachten.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren vertegenwoordigt alle 950.000 scholieren in het Nederlandse voortgezet onderwijs.