Hoewel de groepsnormen na de start van het nieuwe schooljaar al zijn vastgesteld, zijn de twee weken na de kerstvakantie (en eigenlijk na iedere vakantie) een nieuw moment om elkaar af te tasten. Hier liggen kansen voor leerkrachten om opnieuw te werken aan een positief groepsklimaat. Ook voor negatieve groepen is deze periode een uitstekende periode om met een positieve blik het nieuwe jaar in te gaan. En vergeet niet: een klas is continu in beweging.
Verbinding maken met elkaar
Tijdens de eerste weken na de kerstvakantie is het belangrijk even stil te staan bij de ander en verbinding met elkaar te maken. Hoe gaat het met eenieder? Voelt iedereen zich nog veilig in de klas? Hoe gaat het met de afspraken die er gemaakt zijn aan het begin van het jaar? En moeten we daar misschien een wijziging in aanbrengen? Praat met de klas en met de individuele student en je zal snel wijzer worden. En meer verbonden zijn met de groep.
Vergeet niet dat hoewel iedereen twee weken vrij was, er tussen de leerlingen onderling wel contact is geweest. Al is het via sociale media. In deze periode kan er best iets hebben plaatsgevonden, waardoor onderlinge contacten en verhoudingen kunnen zijn veranderd.
Investeren is uitbetalen
Aandacht besteden aan de groepsvorming van een klas kost tijd en moeite. En hoewel een klas continu in beweging is, zijn de Gouden Weken (na de zomervakantie) en Zilveren Weken essentieel om goed in te investeren. Als je hierin investeert, betaalt het zich snel genoeg terug. Dit doe je door bijvoorbeeld groepsvormende activiteiten te initiëren.
Zilveren Weken Tip : Marshmallow Challenge
Een leuke groepsvormende activiteit is bijvoorbeeld de Marshmallow Challenge. De challenge duurt slechts 18 minuten en moedigt aan tot samenwerking. Een leuke opdracht voor verschillende leeftijden.
Wat heb je nodig per groep van 4 personen:
- 20 spaghettistokjes
- 1 meter plakband
- 1 meter touw
De opdracht: Probeer in 18 minuten een zo hoog mogelijke toren te maken van het beschikbare materiaal. Bovenop de toren moet een marshmallow kunnen liggen zonder dat de toren instort.
Volgens de bedenker van de challenge zijn kinderen beter in deze opdracht dan volwassenen, omdat kinderen geen rolverdeling maken maar gewoon aan de slag gaan en leren van hun falen. Dit soort opdrachten stimuleren het samenwerken en daarbij de vorming van de groep.
Zilveren Weken Tip: Kip aan het spit
Ook kun je door middel van bewegingsactiviteiten investeren in positieve groepsvorming.
Zoals bijvoorbeeld de activiteit Kip aan het spit (in een gymlokaal). Je deelt de klas op in twee of drie groepen. Iedere groep beschikt over een bank.
De opdracht: Eén leerling gaat op de bank liggen en houdt zijn armen en benen om de bank geklemd. De groep tilt de bank tot heuphoogte en begint de bank dan te draaien. Kan de leerlingen blijven liggen zonder eraf te vallen?
Met deze oefening bevorder je de extra aandacht voor communicatie en vertrouwen. Ook zeer geschikt voor het voortgezet onderwijs.
Win de boeken ‘Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander’
In het boek Ruimte voor jezelf en ruimte voor de ander van Ernst van Grol staan talloze bewegingsactiviteiten die de vorming van je groep ten goede komt. Wil jij kans maken op deze set boeken (theorie en praktijk) stuur dan een e-mail naar redactie@primaonderwijs.nl o.v.v. 'Beweeg in de Zilveren Weken’ en laat weten waarom jij deze boeken moet winnen. Inzenden kan tot en met woensdag 15 januari 2020. De winnaar wordt na deze datum zo snel mogelijk bekend gemaakt.